Monday, 9 September 2024

PENGANTAR FALSAFAH: APA ITU FALSAFAH?

 

PENGANTAR FALSAFAH / INTRODUCTION TO PHILOSOPHY

ISI KANDUNGAN

Pengenalan tentang Falsafah sebagai satu disiplin akademik di peringkat pengajian tinggi dalam bidang Sians Sosial (Social Science) Kemanusiaan (Humanities). 1

BAB SATU: FALSAFAH.. 5

Etimologi Falsafah. 5

Definisi Falsafah. 5

Perkembangan dan Pecahan Falsafah. 7

Mengapa Perlu Pelajari Falsafah?. 7

Kepentingan Falsafah dalam Kehidupan Manusia. 9

Persamaan dan Perbezaan di antara Falsafah, Agama dan Sains

 

PENGANTAR FALSAFAH / INTRODUCTION TO PHILOSOPHY

Penulis: Mostafa Kamal bin Mokhtar (Ph.D.); Arena Che Kasim (Ph.D); Azmi Aziz (Ph.D)

Biodata Penulis

Dr. Mostafa Kamal Mokhtar (Ph.D) [i]

Beliau adalah mantan pensyarah Fakulti Sains Pembangunan, Kampus Sabah dan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM. Berkelulusan Sarjanamuda Pengajian Islam (Kepujian)/Bachelor of Islamic Study (Honours), Univeristi Kebangsaan Malaysia, Bangi; Sarjana Sastera (Falsafah Agama)/Master of Art (Philosophy of Religion), University of Birmingham, United Kingdom.; Doktor Falsafah Ilmu Wahyu dan Kemanusiaan (Teologi dan Pembangunan Spiritual Manusia/Doctor of Philosophy in Revealed Knowledge and Human Sciences (Theology and Human Spiritual Development). Islamic International University of Malaysia, Gombak. Beliau boleh dihubungi melalui e-mail: mostafakamalmokhtar@gmail.com

Dr. Arena Che Kasim (Ph.D)

Beliau adalah Pensyarah Kanan di Pusat Kajian Psikologi dan Kesejahteraan Manusia (PsiTra). Beliau berkelulusan ijazah Sarjana muda dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Sarjana Pengajian Islam dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD mengkhusus dalam bidang Psikospiritual Islam di University of Wales Trinity Saint David, Wales, United Kingdom. Penyelidikan utama beliau adalah tertumpu kepada aspek Psikospiritual Islam (psikologi agama), etika dan integriti, nilai, toleransi dan kekeluargaan. Beliau boleh dihubungi melalui e-mail: arena@ukm.edu.my

Dr. Azmi Aziz (Ph.D)

Beliau adalah Pensyarah Kanan Program Sains Pembangunan, FSSK, UKM Bangi. Bidang kepakaran beliau adalah agama dan masyarakat; falsafah dan teori sosial. Beliau boleh dihubungi melalui e-mail: abaz@ukm.edu.my


 


BAB SATU: FALSAFAH

 

Etimologi Falsafah

Dalam tradisi Ilmu Barat, perkataan “falsafah” berasal daripada istilah Yunani φιλοσοφία (disebut: philosophía), yang merupakan gabungan dua perkataan: [1]

Philo- (φίλος, disebut phílos): bermaksud “cinta” atau “kasih sayang”.

 -Sophia (σοφία, disebut sophía): bermaksud “kebijaksanaan”.

Jadi, falsafah secara harfiah atau literal bermaksud “cintakan kebijaksanaan” (love of wisdom).

Istilah ini mungkin dicipta oleh ahli falsafah Yunani Purba / Kuno  bernama Pythagoras (c. 570- c.495 SM/BC), yang menggunakannya untuk menggambarkan pencarian pengetahuan dan pemahaman tentang kehidupan dan alam semesta. Oleh itu, ahli falsafah adalah “pencinta kebijaksanaan” (lovers of wisdom) atau sahabat kebijaksanaan (friends of wisdom) yang berusaha memahami dunia melalui penaakulan dan penyelidikan. Istilah ini juga digunakan oleh orang Yunani Purba untuk menggambarkan satu aktiviti penyelidikan intelektual dan penyiasatan rasional terhadap persoalan asas tentang kewujudan, alam realiti, pengetahuan, etika, dan sifat alam semesta.

Ahli falsafah, seperti Socrates (c.470–399 SM), Plato (c.427 – 348 SM), dan Aristotle (384–322 SM), adalah antara tokoh yang paling terkenal yang dikaitkan dengan perkembangan falsafah di zaman Yunani Kuno yang menjadi rujukan dan ikutan utama para falsafah yang datang kemudiannya. Sejak itu, falsafah telah berkembang dan bercabang menjadi pelbagai aliran pemikiran dan pandangan, bertujuan meneroka aspek pengalaman dan pemahaman manusia yang berbeza-beza.

Perkataan seerti atau sinonim bagi falsafah ialah sikap, doktrin, idea, ideologi, logik, cara / gaya pandang, penghujahan / penaakulan, pemikiran, sudut pandangan dan kebijaksanaan.

Definisi Falsafah

Secara umumnya, falsafah bermaksud pengkajian atau penyelidikan yang sistematik dan kritis tentang persoalan asas tentang kewujudan, pengetahuan, nilai, akal / minda, fikiran, dan bahasa. Ia melibatkan pemikiran kritis, analisis, dan penghujahan, untuk meneroka konsep yang sukar diberikan jawapan yang mudah dan pasti.

Ahli falsafah berusaha untuk memahami sifat semula jadi alam realiti, prinsip ilmu pengetahuan, asas pemikiran dan tingkah laku manusia, prinsip yang mendasari etika dan moral. Mereka menggunakan pelbagai kaedah yang ketat dalam analisis, penghujahan, dan refleksi, untuk menangani persoalan asas tersebut, yang selalunya meneliti andaian, konsep dan hujah yang mendasari pelbagai kepercayaan dan amalan.

Falsafah boleh dibahagikan kepada beberapa cabang utama atau penting yang menjadi tema utama dalam semua perbincangan, antaranya:

Metafizik: Kajian tentang hakikat alam realiti, kewujudan atau ontologi, dan alam semesta.

Epistemologi: Kajian tentang ilmu pengetahuan dan sumbernya, kepercayaan dan hakikat kebenaran.

Etika: Kajian tentang nilai moral, prinsip, dan sifat benar dan salah.

Falsafah Politik: Kajian tentang kerajaan, keadilan, hak dan implikasi etika terhadap tindak-tanduk politik. Sebahagian ahli falsafah memasukkan cabang politik ini dalam kategori etika amali, kerana etika boleh dibahagikan kepada dua, iaitu etika teori dan etika amali.

Estetika: Kajian tentang keindahan, Kecantikan, seni dan rasa, dan ekspresi artistik.

Logik: Kajian tentang penaakulan, struktur penghujahan, dan prinsip inferens yang sah.

Secara keseluruhannya, falsafah bertujuan untuk memperdalam pemahaman kita tentang dunia, tempat di mana kita diami, memupuk rasa ingin tahu secara intelektual, pemikiran kritis, dan penggunaan refleksi, imbauan dan renungan dalam cuba memahami kerumitan pengalaman manusia di peringkat individu dan masyarakat.

Jika diteliti definisi khusus dalam beberapa buku, kamus dan ensiklopedia, falsafah membawa maksud dan pengertian seperti berikut:

a.     Falsafah adalah pemikiran secara sistematik, kritikal dan rasional tentang hakikat asas alam semesta (metafizik atau teori kewujudan), justifikasi sesuatu kepercayaan (epistemologi atau teori ilmu), dan cara-gaya kehidupan (etika, falsafah moral atau teori nilai).[2]

b.     Falsafah ialah pengkajian masalah asas, penting, abstrak dan secara umum. Masalah tersebut termasuk mengkaji hakikat kewujudan, ilmu, moral, penaakulan dan tujuan kehidupan manusia.[3]

c.     Falsafah adalah disiplin akademik yang menerangkan secara jelas tentang hakikat alam semester dan kepentingan sesuatu kepercayaan, dan menyiasat kebenaran sesuatu konsep melalui penghujahan rasional yang meneliti dari sudut andaian, implikasi dan perkaitannya; khususnya pengkajian tentang hakikat dan struktur realiti (metafizik), sumber dan batasan ilmu (epistemologi), prinsip dan asas penghakiman moral (etika), dan hubungan di antara bahasa dan realiti (semantik).[4]

d.    Falsafah adalah percubaan rasional untuk merumus, memahami dan menjawab persoalan dasar dan asas.[5]

e.     Menurut Encyclopedia Britannica, [6] falsafah ditakrifkan sebagai pertimbangan rasional, abstrak, dan berkaedah mengenai alam realiti secara keseluruhan atau dimensi asas tertentu, berkaitan kewujudan dan pengalaman manusia. Ia adalah penelitian terhadap persoalan kewujudan yang paling asas, seperti soalan-soalan: Apa itu kehidupan yang baik? Apakah makna dan sifat pengetahuan? Apakah prinsip atau kuasa yang mengawal alam semesta? Apakah Tuhan wujud?.

Jika metode Ilmu Sains lebih menekankan kepada kajian dan penyelidikan berasaskan uji-kaji makmal dan kerja lapangan yang sistematik, maka metode pengkajian falsafah akan menggunakan kaedah pemikiran kritikal tetapi sistematik, dalam cuba menghuraikan sesuatu persoalan atau permasalahan, dan jalan penyelesaiannya pula amat bergantung kepada penaakulan dan penghujahan yang rasional.

Perkembangan dan Pecahan Falsafah

Walaupun subjek atau topik utama pengkajian falsafah ialah epistemologi, logik, metafizik, etika dan estetika. Pun begitu korpus ilmu falsafah telah berkembang dengan pesat sekali, menjadi lebih luas dan sudah menjangkau masa yang terlalu lama dari segi sejarahnya. Pecahan terkini korpus ilmu falsafah tersebut boleh diteliti melalui Jadual 1.1. yang cuba menggambarkan tentang perkembangan dan pecahan dalam korpus ilmu tersebut.

Jadual 1.1. Korpus Ilmu Falsafah [7]

Tradisi / Era /

Aliran

Analitik; Aristotelian; Buddisme; China; Benua Kontenental; Humanisme; Idealisme; Materialisme; Fenomenologi; Eksistensialisme; Empirisisme; Positivisme; Modenisme; Pascamodenisme; Hinduisme; Jainisme; Pragmatisme; Timur; Islam; Platonik; Skolastik Barat.

Period / Abad

Kuno; Pertengahan; Moden; Semasa atau kontemporari

Cabang atau Topik Utama

Estetika; Epistemologi; Etika; Logik; Metafizik

Falsafah Gunaan

Falsafah Sosial; Falsafah Politik; Falsafah Pendidikan; Falsafah Sejarah; Falsafah Agama; Falsafah Sains; Falsafah Minda; Falsafah Bahasa; Falsafah Psikologi; falsafah Undang-undang

Mengapa Perlu Pelajari Falsafah?

Secara umumnya, terdapat banyak sebab mengapa perlu belajar falsafah. Antaranya sifat ‘ingin tahu’, cakna dan ‘suka menyemak’ yang sememangnya wujud dalam diri semua manusia.  Dalam kehidupan ini, manusia sering mencari jawapan kepada soalan yang nampaknya mudah tetapi sukar dijawab dengan penuh meyakinkan.  Contohnya, adakah kita benar-benar tahu apa yang kita tahu, yang akhirnya membentuk sifat keilmuan kita? Bagaimana cara yang terbaik harus kita menjalani kehidupan kita di dunia ini, yang akhirnya merupakan destinasi hidup kita, yang berkaitan dengan kebahagiaan dan kegembiraan kita? Apakah keadilan dan kesaksamaan? Wujudkan Tuhan? Apa terjadi selepas kita mati? Apakah wujud keindahan di dalam dunia ini? Begitulah seterusnya, soalan demi soalan, yang tidak mampu dijawab secara mudah dan meyakinkan.

Bahkan masih banyak lagi persoalan demi persoalan yang masih belum terjawab dalam benak pemikiran manusia. Antaranya bolehkah manusia mempunyai ilmu yang benar-benar meyakinkan? Apakah yang menyebabkan kita memiliki alasan kukuh untuk mempercayai sesuatu? Kenapa kita hanya percaya setelah terdapat bukti yang kukuh? Adakah wujud di dunia ini perkara yang mustahil dan di luar kemampuan kita mengetahuinya? Siapakah hakikat sebenar diri kita? Adakah kita tentukan hidup kita atau ditentukan? Adakah nombor wujud? Apakah kriteria bagi sesuatu itu dianggap cantik? Adakah kita bebas sepenuhnya melakukan sesuatu? Mengapa sesuatu perbuatan itu dianggap baik atau sebaliknya? Apakah kebahagiaan sebenarnya? Adakah Tuhan benar-benar wujud? Adakah realiti itu benar-benar betul?  Semua persoalan tersebut di atas, disedari atau tidak, sebenarnya telah cuba dijawab dan diperjelaskan oleh para falsafah sejak wujudnya ilmu tersebut dalam tajuk-tajuk utama falsafah seperti epistemologi, metafizik, logik, etika dan estetika. Jadi semua persoalan tersebut, sebenarnya, memang mampu kita fahami dengan jelas dan tepat setelah mempelajari ilmu falsafah.[8]

Secara akademiknya, khasnya dalam pembelajaran di peringkat pengajian tinggi, mempelajari falsafah boleh menghasilkan hasil pembelajaran berupa kemahiran yang boleh-pindah milik dan membentuk keperibadian, bukan sahaja untuk kegunaan akademik, tetapi juga untuk kehidupan secara umumnya. Antara hasil pembelajaran tersebut, seperti yang dijelaskan oleh  University of Western Australia, [9] adalah seperti berikut:

a.     Kemahiran pemikiran atau penaakulan seperti logik; analisis dan sintesis; memahami konsep; bersikap kritis; mempersoalkan tanggapan dan pandangan; berhujah terhadap sesuatu kes; penyelesaian masalah dan membuat keputusan

b.     Menangkap simbolisme seperti sistem formal; penghujahan statistik; literasi komputer

c.     Pemahaman: mahir memahami teks yang sukar dan kompleks; mendengar pandangan orang lain; menghormati pendapat berbeza; mampu menghadapi tahap ketidakpastian yang tinggi

d.    Berpandangan yang dalam dan luwes: melihat melewati batas disiplin tradisional; mengenal pasti prinsip asas dan kaedah pelaksanaan;  mengesan perkaitan dan hubungan; bersikap objektif dan adil

e.     Amalan Kendiri yang suka menyemak kembali atau bertindak balas secara spontan: mampu tangani soalan tahap tinggi; sedar tentang kemampuan berfikir dan menggunakan bahasa; mampu menilai kekuatan dan kelemahan pihak lain

f.      Keaslian: kebebasan berfikir; berkebolehan mengubah persekitaran yang sering berubah; berupaya membuat contoh demi contoh

g.     Bekerjasama: keupayaan untuk bekerja dalam kumpulan dalam kapasiti yang berlainan; sumbangan yang membina untuk perbincangan berkumpulan dan produk bersama

h.    Kebertanggungjawaban: keupayaan untuk bertindak secara autonomi dan belajar secara bebas; kesedaran mengenai implikasi etika.

i.      Kemahiran berkomunikasi: membina kemahiran menulis yang bersifat penghuraian, perbandingan, penaakulan, analitis dan deskriptif yang akan membolehkan kita menyampaikan idea dan pemikiran dengan jelas, tepat dan bertenaga.

Kepentingan Falsafah dalam Kehidupan Manusia

Secara lebih umum, mempelajari falsafah amat berharga dan mempunyai beberapa kepentingan tertentu yang amat berguna kepada setiap individu dan masyarakat semasa menjalani kehidupan seharian dan berkerjaya. Berikut adalah beberapa sebab, hasil pembelajaran dan kemahiran bagi menggambarkan kepentingan mempelajari falsafah, seperti yang digarap dalam Jadual 1.2.

Jadual 1.2: Kepentingan Mempelajari Falsafah

Kepentingan Falsafah

Huraian Kepentingan

1.    Membina Kemahiran Berfikiran Kritis

Falsafah mengajar anda untuk menganalisis hujah, mengenal pasti kesilapan logik, membina hujah yang koheren, boleh dibuktikan dan  beralasan. Kemahiran ini boleh digunakan dalam semua bidang kehidupan, daripada membuat keputusan secara peribadi sehingga penyelesaian masalah secara profesional.

 

2.    Menggalakkan Mengimbau atau Merenung kembali secara mendalam

Falsafah menggalakkan anda untuk mempersoalkan andaian, merenung hakikat kewujudan, dan meneroka makna kehidupan, moral, dan sifat semula jadi manusia. Renungan yang mendalam ini boleh membawa kepada kehidupan yang lebih bernas dan bermakna.

 


3.    Meluaskan Pemahaman melalui Perbezaan atau Pelbagai Perspektif

Dengan mengkaji idea-idea ahli falsafah dan aliran pemikiran yang berbeza, anda mendapat pandangan tentang pelbagai perspektif mengenai isu asas. Ini memupuk empati, toleransi dan sikap memahami perbezaan yang lebih halus tentang dunia dan persekitarannya.

 

4.    Meningkatkan Kemahiran Berkomunikasi

Falsafah memerlukan gaya bicara atau pengucapan idea-idea kompleks yang tepat dan jelas. Ini membantu anda menjadi pembicara yang lebih berkesan, dalam penulisan dan pertuturan, sambil anda belajar untuk menyatakan pemikiran yang kompleks dengan cara yang logik, menarik dan meyakinkan

 

5.    Ilmu atau Disiplin Asas untuk Disiplin Pengajian Lain

Falsafah adalah ilmu atau disiplin asas kepada banyak disiplin lain, khasnya dalam bidang Sains Sosial, Sains Kemasyarakatan, dan Sains Tulen seperti sains, undang-undang, politik, agama, dan etika. Ini kerana falsafah menjadi epistemologi asas atau sumber ilmu bagi bidang-bidang tersebut. Memahami prinsip-prinsip falsafah boleh memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang bidang-bidang ini dan meningkatkan keupayaan anda untuk melibatkan diri dalam disiplin tersebut.

 


6.    Asas Penaakulan dalam Aspek Etika

Falsafah membantu anda mengemudi dilema-delima moral dan etika dalam pelbagai bidang dan isu dengan menyediakan alat intelek untuk membuat penaakulan tentang perkara yang betul dan salah. Ini kerana sebarang keputusan beretika dan bermoral seperti dalam kehidupan peribadi, perniagaan, politik dan undang-undang, akan memberikan kesan dan akibat yang amat ketara.

 

7.    Penerokaan Persoalan Asas

Falsafah menangani persoalan asas tentang kewujudan, pengetahuan, dan makna kehidupan, yang sering dipandang remeh dan tidak bererti kepada disiplin-disiplin lain. Soalan-soalan seperti “Apakah hakikat alam realiti?”, “Apakah yang dimaksudkan dengan kehidupan yang baik?", dan “apakah itu kebahagiaan?” adalah antara persoalan teras kepada aktiviti dan pengalaman manusia.

 

8.    Perkembangan diri dan  Keperibadian dan Kebijaksanaan

Dengan melibatkan diri dalam perdebatan dan perbincangan idea-idea falsafah, ia boleh membawa kepada perkembangan peribadi dan tahap kebijaksanaan yang lebih tinggi. Ia juga membantu anda membangunkan pandang-dunia yang padu dan menyeluruh, menjelaskan nilai dan sikap anda, dan mampu membuat pilihan yang lebih bermaklumat dalam kehidupan.

 


9.    Boleh Suai dan Penyelesaian Masalah

Falsafah melatih anda untuk mendekati permasalahan dari pelbagai sudut, berfikir secara kreatif dan menyesuaikan diri dengan cabaran baharu. Boleh suai ini sangat bernilai dalam menghadapi dunia yang pesat berubah.

 

10.Pembelajaran Sepanjang Hayat

Kemahiran dan tabiat minda yang dibangunkan melalui pengajian falsafah akan menyumbang kepada pencarian ilmu sepanjang hayat dan peningkatan diri, menggalakkan usaha berterusan dalam pemahaman dan kebijaksanaan

 

Inti patinya, mempelajari falsafah akan melengkapkan anda dengan alat intelektual untuk mengemudi kerumitan kehidupan, membuat keputusan yang munasabah dan menyumbang dengan penuh bertimbang rasa kepada masyarakat.

Persamaan dan Perbezaan di antara Falsafah, Agama dan Sains

Secara ringkasnya, Agama ialah sistem kepercayaan yang diimani, amalan, dan nilai yang berpusat kepada penyembahan kuasa yang lebih tinggi, selalunya melibatkan ibadat, garis panduan moral, dan dianuti satu kumpulan komuniti pengikut. Ia menangani persoalan kewujudan tentang makna kehidupan, sifat ketuhanan, dan kehidupan akhirat, yang mampu menyediakan rangka kerja untuk memahami alam semesta dan membimbing tingkah laku beretika. Agama biasanya merangkumi kitab suci, tradisi ikutan, dan satu rangkaian set kepercayaan dan ajaran yang diturunkan dari generasi ke generasi, membentuk kehidupan rohani dan moral penganutnya.

Manakala Sains pula ialah kajian sistematik tentang alam semula jadi melalui pemerhatian, uji kaji iaitu prosedur saintifik di makmal untuk menentukan sesuatu, dan analisis, iaitu pemeriksaan terperinci tentang unsur atau struktur sesuatu. Ia bertujuan untuk memahami bagaimana alam semesta berfungsi dengan membangunkan teori dan undang-undang bagi menerangkan fenomena alam. Ilmu Sains berdasarkan bukti empirikal, iaitu proses pembuktian berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang boleh diukur, di boleh salahkan, diuji dan disahkan benar.

Jika diteliti dengan lebih mendalam terdapat persamaan dan perbezaan ketara dalam ilmu Falsafah, Agama dan Sains. Yang paling nyata, ketiga-tiga disiplin berkongsi dan bertembung dalam ruang lingkup, isu, aspek dan tema dalam perbincangan dan perdebatan yang sama. Antara perbincangan dan perdebatan tersebut adalah seperti berikut:

1)    Pengaruh Pemikiran, Budaya dan Tamadun

Disiplin falsafah, agama dan sains, disedari atau  tidak, sejak berzaman lagi mempengaruhi Pemikiran, Budaya dan Tamadun Manusia. Disiplin-disiplin tersebut telah menyumbang kepada pembangunan sistem perundangan, sistem politik, norma etika, pegangan dan nilai budaya, bahkan dengan penemuan baru dalam sains, manusia telah memahami dengan lebih baik tentang alam semula jadi, dan membawa kepada kemajuan sains dan teknologi seperti perkembangan teknologi pembuatan dan perkhidmatan, media dan komunikasi, dan penciptaan peralatan dan pelbagai kemudahan baru yang memanfaatkan keselesaan hidup manusia.

2)    Meneroka Persoalan Asas

Ketiga-tiga bidang tersebut cuba meneroka Persoalan Asas. Mereka berusaha untuk menjawab dengan mendalam persoalan penting mengenai kewujudan, hakikat realiti atau alam nyata, makna kehidupan, sifat semula jadi nilai baik dan jahat, tujuan hidup manusia dan hakikat ilmu. Falsafah, agama dan sains sedaya upaya ingin menjawab soalan-soalan seperti “Apakah sifat semula jadi realiti?” “Apakah tujuan hidup manusia?”  “Apakah cara hidup yang betul?” dan “apakah erti kebahagiaan?’ dan apakah hakikat ilmu pengetahuan?”. Pun begitu, pendekatan dalam menjawab persoalan tersebut akan tampak berbeza-beza di antara satu sama lain. Falsafah sering meneroka soalan-soalan tersebut dengan cara yang lebih abstrak atau konseptual melalui pemikiran kritis, manakala sains mendekati persoalan tersebut melalui kajian empirikal seperti penyelidikan dan eksperimen. Manakala agama akan menumpukan kepada pemahaman teks, dan analisis kandungan terhadap kitab-kitab suci dalam cuba menjawab persoalan tersebut.

3)    Fahami Realiti Kewujudan Manusia dan Dunia.

Dari aspek cuba memahami Realiti Kewujudan Manusia di alam ini, falsafah dan agama, di satu pihak, cuba menangani kebimbangan dan kerisauan keberadaan manusia di alam realiti ini seperti hakikat penderitaan dan kesengsaraan, kematian yang tidak dapat dielakkan, konsep jiwa atau diri dalaman, dan wujud kemungkinan kehidupan selepas mati atau alam akhirat. Kedua-duanya sama-sama menyediakan rangka kerja untuk memahami dan menghadapi permasalahan tersebut. Di satu pihak yang lain pula, falsafah dan sains telah berusaha untuk menerangkan dan memahami dunia dan fenomenanya, walaupun pada tahap yang berbeza. Falsafah sering berusaha untuk memahami soalan “mengapa” di sebalik konsep dan idea tersebut seperti mengapa berlakunya bencana alam?, manakala sains cuba pula memahami soalan “bagaimana” di sebalik fenomena alam tersebut, seperti bagaimana berlakunya bencana alam?.

4)    Isu Etika dan Moral

Mengenai isu etika dan moral, falsafah dan agama berusaha menyediakan rangka kerja untuk memikirkan dan mewujudkan panduan dan bimbingan yang piawaian tentang etika dan moral untuk diamalkan. Falsafah melakukan usaha ini melalui perdebatan teori etika, penaakulan dan penghujahan moral, yang berlandaskan akal dan pengalaman manusia, manakala agama sering memberikan bimbingan moral melalui teks suci, perintah Ilahi, penguasa agama dan ajaran agama, manakala sains semakin berusaha mengaplikasikan etika untuk mengawal dan menangani implikasi dan kesan daripada hasil penemuan mereka, dengan mewujudkan beberapa panduan dan kawalan etika dan moral dalam bidang bio-etika, sains alam sekitar, dan kecerdasan buatan.

5)    Kefahaman Kewujudan Luar Biasa dan Ketuhanan

Dalam Isu berkaitan Kefahaman tentang Kewujudan Luar Biasa (transenden) dan Ketuhanan, falsafah dan agama sering mempersoalkan tentang aspek hubungan diri manusia dengan alam realiti transenden dan ketuhanan, sama ada isu ini akan membawa kepada pencarian sesuatu hakikat hidup atau kewujudan yang lebih tinggi atau pun memahami hakikat ketuhanan. Falsafah berkemungkinan meneroka konsep transenden dalam bentuk istilah abstrak, manakala agama melibatkan diri secara langsung dengan idea Ketuhanan yang transenden atau alam rohani. Oleh kerana itu, Matlamat Utama atau Akhir bagi falsafah adalah mementingkan pemahaman dan pengetahuan, selalunya tanpa sebarang kaitan dengan keselamatan peribadi. Manakala agama amat mementingkan persoalan matlamat akhir sesuatu kehidupan dan kematian, keselamatan, akhirat, dan hubungan antara manusia dan Tuhan.

6)    Persoalan Metafizik dan Hakikat Realiti

Mengenai Persoalan  Metafizik, yakni kewujudan di luar alam atau ruang fizik, falsafah dan agama tidak terlepas daripada melakukan spekulasi metafizik, walaupun dalam cara yang berbeza. Falsafah meneroka persoalan metafizik melalui penaakulan penghujahan dan pemikiran abstrak, manakala agama sering menangani persoalan ini melalui doktrin, mitos dan ajaran tentang alam ghaib. Begitu juga persoalan Penerokaan Hakikat Realiti, falsafah dan sains cuba memahami hakikat realiti tersebut, walaupun mereka mendekatinya secara berbeza. Falsafah meneroka hakikat realiti melalui penelitian metafizik, manakala sains menyiasat hakikat realiti tersebut melalui kajian undang-undang fizikal dan bukti empirikal.

7)    Pembinaan Pandang Dunia dan Teori

Dalam aspek Pembinaan Pandang Dunia dan Teori, falsafah dan agama masing-masing membantu setiap individu dan masyarakat membentuk Pandang Dunia yang menyeluruh, supaya manusia mampu memahami kedudukan mereka di alam semesta ini. Falsafah mencadangkan perspektif dunia yang sekular, yakni pemisahan di antara urusan dunia dan agama, dan berperspektif rasional berlandas akal manusia semata-mata. Sedangkan agama menawarkan pandang dunia kerohanian dengan perspektif berpusatkan ketuhanan dan kehidupan beragama. Berkaitan Pembinaan Teori, falsafah dan sains membangunkan teori untuk menerangkan fenomena alam semesta. Dalam falsafah, teori dicipta untuk cuba menangani konsep-konsep seperti etika, pengetahuan, atau metafizik. Manakala sains, teori dicipta untuk cuba menerangkan fenomena alam, seperti graviti, evolusi, atau tingkah laku zarah.

8)    Epistemologi dan Kebenaran

Dalam aspek Pencarian Ilmu atau epistemologi dan menentukan Kebenaran, ahli falsafah mencari kebenaran melalui akal, logik, dan analisis kritis, manakala penganut agama sering mencari kebenaran melalui iman, wahyu dan pengalaman rohani. Kegiatan ini cuba melihat hakikat sesuatu ilmu dan batasannya dalam proses berterusan mengkaji ilmu pengetahuan, dan aktiviti ini berlaku kepada ketiga-tiga disiplin tersebut. Dalam aspek menentukan Kebenaran dalam falsafah dan sains, kedua-dua disiplin ini menggunakan Pendekatan Sistematik untuk meneroka bidang masing-masing. Falsafah selalunya melibatkan pemeriksaan metodologi dalam setiap penilaian terhadap konsep dan hujah, berbeza dengan sains, yang menggunakan kaedah saintifik yang melibatkan pemerhatian, eksperimen, dan analisis.

9)    Isu Akal, Pemikiran Logik dan Kesahan

Kedua-dua falsafah dan sains menggunakan Akal dan Pemikiran Logik untuk meneroka dan memahami subjek mereka. Dalam falsafah, penaakulan logik adalah penting untuk membina dan menganalisis hujah, manakala dalam sains, penaakulan logik digunakan untuk membentuk hipotesis, mereka bentuk eksperimen, dan mentafsir data. Kedua-dua disiplin ini menggalakkan sikap sering menyoal, meragui sesuatu dan pemikiran kritis. Mereka sentiasa mencabar andaian, menguji idea, dan berusaha untuk meningkatkan pemahaman melalui analisis dan kritikan yang teliti. Akibat sikap sedemikian, kedua-dua bidang falsafah dan sains sentiasa dinamik, kerana idea baharu berkembang dari semasa ke semasa. Bukti atau hujah baharu boleh membawa kepada penyemakan atau penolakan teori atau kepercayaan terdahulu. Kedua-dua disiplin terbuka untuk berubah apabila pandangan baharu diperoleh. Pun begitu agama selalunya kurang fleksibel, kerana doktrin dan ajaran agama dilihat sebagai suci dan tidak berubah, dan seharusnya mempertahankan keaslian dan ketulenan kepada tradisi asal atau lama. Walaupun sesetengah agama membenarkan tafsiran dan pembaharuan, kepercayaan teras atau usul dan pokok biasanya perlu dipelihara. Dalam falsafah dan sains, konsep objektiviti atau betul-salah, yang bermaksud kesahan dan kebolehpercayaan, perlu dilakukan untuk menolak nilai palsu, falasi dan tidak sah. Sains mencari objektiviti melalui bukti empirikal dan keboleh-ulangan hasil, manakala objektiviti dalam falsafah diperoleh melalui berkekalan atau konsistensi logik dan penghujahan yang kukuh.

10)           Pengaruh Antara Disiplin

Dalam aspek Pengaruh Antara Disiplin, dalam zaman yang penuh keterbukaan dan saling berhubung dan bertembung di antara satu sama lain, bidang falsafah, agama dan sains telah saling mempengaruhi antara satu sama lain, dan sering bertindih dalam bidang tertentu. Sebagai contoh dalam falsafah dan sains, falsafah sains mengkaji asas, kaedah, dan implikasi sains, manakala penemuan saintifik boleh menambahbaikkan perbincangan perdebatan dalam falsafah tentang realiti, kesedaran manusia, dan etika. Dalam falsafah dan agama, pengaruh dan pertembungan antara satu sama lain ini, telah melahirkan ramai pemikir agama yang menggunakan penaakulan falsafah untuk menjelaskan atau mempertahankan kepercayaan mereka. Contohnya wujudnya bidang falsafah agama yang melahirkan tokoh-tokoh teologi seperti Thomas Aquinas dalam Kristian, Maimonides dalam Judaisme, Avicenna atau Ibn Sina dalam Islam. Sebaliknya, konsep agama telah melazimkan bentuk forum dan wacana perbincangan dan perdebatan falsafah tentang akhlak, sifat kewujudan, dan makna kehidupan.

Ringkasnya, walaupun falsafah dan agama berbeza dalam kaedah dan pendekatan mereka, kedua-duanya masih berkongsi persamaan dalam penerokaan persoalan asas, pengaruhnya terhadap pemikiran manusia, dan peranan mereka dalam menyediakan bimbingan etika dan moral. Kedua-dua disiplin ini menyumbang kepada pembentukan pandang dunia, memahami keadaan manusia, dan mencari kebenaran, walaupun dengan cara yang berbeza. Untuk falsafah dan sains pula, kedua-duanya berkongsi matlamat yang sama dalam usaha mereka untuk mencari dan memahami ilmu pengetahuan dan hakikat alam realiti. Kedua-duanya menggunakan penaakulan, pemikiran kritis, dan pendekatan sistematik untuk meneroka persoalan asas tentang alam semesta. Walaupun kaedah dan bidang tumpuan mereka berbeza, persamaan mereka menyerlahkan peranan pelengkap mereka dalam memajukan pengetahuan manusia, menyumbang kepada pemahaman kita tentang dunia dan keselesaan dalam kehidupan manusia.

NOTA AKHIR

[2] Anthony Quinton (1995). "The ethics of philosophical practice". Dalam T. Honderich, ed. The Oxford Companion to Philosophy. Oxford University Press. p. 666.

[3] Jenny Teichmann and Katherine C. Evans, Philosophy: A Beginner's Guide (Blackwell Publishing, 1999), p. 1

[4] Philosophy. (n.d.). Collins English Dictionary - Complete & Unabridged 10th Edition. Atas talian February 26, 2016 dari Dictionary.com website http://dictionary.reference.com/browse/philosophy

[5] Kessler, Gary E. 1992. Voices of Wisdom: A Multicultural Philosophy Reader. California: Wadsworth Publishing Company, p. 7.

[7] English Wikipedia Organization. ‘Philosophy’ (atas talian 26 Feb 2016). https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy#cite_ref-tufts1_4-0.

[8] The University of British Colombia. Why study philosophy. Atas talian 26 February, 2016 dari http://philosophy.ubc.ca/undergraduate/why-study-philosophy/

[9] University of Western  Australia. School of Humanities. Reasons to study philosophy. Atas talian 26 February, 2016 dari http://www.humanities.uwa.edu.au/home/philosophy/reasons-to-study-philosophy


 TERJEMAHAN / ALIH BAHASA PERKATAAN MELAYU - ENGLISH

 
MELAYU    ENGLISH

A
Akal    Reason
Adil    Justice
Adat    Custom
Anggapan    Assumption
Alat    Tool
Antara    Inter
Agama / Din (Penguasa Agama)    Religion (Religious Authority)
Alam / Ruang    Realm (Space)
Alam Ghaib    Supernatural
Analisis (Analisis Kandungan)    Analysis (Content Analysis)
Asli (Keaslian)    Original (Originality)
Aliran (Mazhab)    School / Ism (Sect)
B
Bijaksana    Wisdom
Beza (Beda Kecil)    Different (Nuanced)
Bahasa    Language
Benar / Betul / Hak    Right / Rights
Bermaklumat    Informed
Boleh Sah    Verufiable
Boleh Suai    Adaptability
Boleh Pindah    Transferable
Boleh Ulang    Reproducibility
Boleh Salah    Falsifiable
Buat Keputusan    Decision making
Bukti     Evidence
Bio-etika    Bioethics
Bagaimana / proses berlaku    How
Bina Pembinaan    Build Building
C
Cinta    Love
Cabang / Bahagian    Branches
Cara / Gaya Pandang    Outlook
D
Doktrin / Set Ajaran    Doctrine
Dunia (Keduniaan)    World (Wordly)
E
Epistemologi    Epistemology
Ekspresi / Luahan    Expression
Empati / hargai    Empathy
Empirikal    Empirical
Etika / Nilai Tingkahlaku    Ethics
Estetika / Keindahan / Kecantikan    Aesthetics / Beauty
F
Falsafah    Philosophy
Falasi / Kesalahan    Fallacy
G
Gunaan    Applied
Gaya Bicara / Ucapan    Articulation
H
Hujah / Debat    Argument
Hipotesis / Andaian   Hypothesis
I
Ibadat    Ritual
Ingin Tahu / Cakna    Curiosity
Ideologi / Fahaman / Pegangan    Ideology
Intelek / Kepintaran    Intellect
Iman    Faith
Implikasi / Kesan    Implication / Affect
Inferens / Kesimpulan    Inference
J
Jiwa / Diri Dalaman    Soul
Ilahi (Perintah Tuhan) (Suruhan Ilahi)    Divine (Divine Rules)  (Divine Commandments)
K
Kenapa / Sebab Musabab    Why
Kepercayaan    Belief
Konsep    Concept
Keperibadian    Personality
Kebahagiaan    Happiness
Kasih Sayang    Affection
Kebenaran     Truth
Kajian Teks    Textual Study
Kerajaan    Government
Kemanusiaan    Humanities
Kebertanggungjawaban    Accountability
Kitab Suci    Holy Book / Scripture   
Kerja Lapangan    Field Study
Ketidakpastian    Uncertainty
Kamus    Dictionary
Koheren / Padu lagi menyeluruh    Coherent
Kaedah / Metode/ Berkaedah Method / Methodology
Kendiri / Diri Sendiri    Personal / self
Keselamatan / Pembebasan Agama    Salvation
Kecerdasan (Kecerdasan Buatan)    Intelligence (Artificial Intelligence)
L
Luwes / Anjal    Flexible
Lengkap (Pelengkap)    Complete (Complementary)
Logik / Waras (Penaakulan Logik)    Logic (Logical Thinking)
 M
Makna / Erti (Maksud)    Meaning (Purpose)
Moral    Morals
Minda / fikiran Mind / Thought
Metafizik    Metaphysics
Makmal    Laboratory
Mengapa Why
Mitos    Myths
Mantap / Kukuh (tidak kukuh)    Sound (unsound)
N
Nilai    Value
O
Ontologi (keberadaan) (kewujudan)    Ontology (Being) (Existence)
Objektif/ Betul-Salah (Kesahan) (Kebolehpercayaan)    Objectivity (validity) (Reliability)
P
Pencarian    Pursuit 
Penelitian    Inquiry
Penyiasatan     Investigation
Penyelidikan    Research
Penghujahan    Argumentation
Pandang Dunia    Worldview
Pemerhatian    Observation
Pemikiran    Thought /Thinking
Politik    Politic
Pemikiran Kritis    Critical thinking
Pengalamann    Experience
Prinsip    Principle
Pengetahuan    Knowledge
Praktikal / Amalan    Practice
Perkembangan    Growth
Pertimbangan    Consideration
Pemahama    Understanding
Piawaian    Standard
Pemeriksaan    Examination
Palsu    Fake
Persoalan Asas    Fundamental Questions
R
Reka Bentuk    Design
Rangka Kerja    Framework
Roh (Alam Rohani)    Spirirt (Spiritual Realm)
Refleksi / (Mengimbau / Renung Kembali)    Reflection (reflective)
Realiti / Hakikat (Dunia Nyata)    Reality (Materialized World)
S
Salah    Wrong
Suci    Sacred
Selesai Masalah    Problem solving
Sikap / Perangai    Attitude
Sains    Sciences
Seni / Kehalusan    Arts
Sains Sosial    Social Sciences
Sah / Betul    Valid
Sifat Semula Jadi    Nature
Selesai Masalah    Problem Solving
Salah    Wrong
Skeptisisme / Ragu    Scepticism
Semakan    Revision
Sedar (Kesedaran)    Conscious (Consciousness)
Soal / Persoalan (Menyoal)    Question (Questioning)
Semesta (Kosmos)    Universe (Cosmos)
Sudut Pandang       Viewpoint
Sembah (Penyembahan)    Worship (Rituals)
T
Tradisi / Adat    Tradition
Teori    Theory
Tafsir    Interpret
Teologi    Theology
Tujuan    Purpose
Tuhan    Divinity
Transenden / Kewujudan Luar Biasa / Alam Tinggi    Transcendence
Tingkah Laku (Perbuatan / Perlakuan)    Behaviour (Action)
Tulen (Ketulenan)    Authentic (Authenticity)
Taakul (Penaakulan)    Reason (Reasoning)
U
Ukur    Measure
Uji    Test
Uji Kaji / eksperimen    Experiment
Undang-undang    Laws
W
Wacana    Discourse
Wujud (Kewujudan) (Keberadaan)    Exist (Existence) (Being)
Y
Yunani Purba (Yunani Kuno)    Ancient Greek (Ancient Greece)
Z
Zarah    Particles

 


No comments:

Post a Comment

PENGANTAR FALSAFAH: APA ITU FALSAFAH?

  PENGANTAR FALSAFAH / INTRODUCTION TO PHILOSOPHY ISI KANDUNGAN Pengenalan tentang Falsafah sebagai satu disiplin akademik di peringkat pen...