DR.MKM: THE WAY I SEE IT
Abstrak: Analisis Kritikal terhadap Teori dan Konsep Semasa
Dibandingkan dengan Kefahaman Islam dan Al-Quran mengenai Isu-Isu Falsafah,
Sosial, Psikologi dan Pembangunan Kerohanian Manusia.
|
TAJUK: Konsep SOUL
(self/jiwa) dan Konsep PERSONALITY (Keperibadian) menurut Fahaman
Semasa, dengan Konsep NAFS (النَفْسُ)
(Jiwa/Diri/Peribadi) menurut al-Qur’an: Satu Penelitian Perbandingan. oleh Dr. Mostafa
Kamal Mokhtar (Ph.D) |
DR.MKM: THE WAY I SEE IT
Abstrak:
Analisis kritikal terhadap Teori dan Konsep Semasa dibandingkan dengan
Kefahaman Islam dan Al-Quran mengenai isu-isu falsafah, sosial, psikologi dan
pembangunan kerohanian manusia.
Penulis (Author):
Dr. Mostafa Kamal Mokhtar (Ph.D)[1]
Sarjanamuda
Pengajian Islam (Kepujian)/Bachelor of Islamic Study (Honours),
Univeristi Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Sarjana
Sastera (Falsafah Agama)/Master of Art (Philosophy of Religion), University
of Birmingham, United Kingdom.
Doktor
Falsafah Ilmu Wahyu dan Kemanusian (Teologi dan Pembangunan Spiritual Manusia/Doctor
of Philosophy in Revealed Knowledge and Human Sciences (Theology and Human
Spiritual Development). Islamic International University of Malaysia,
Gombak.
Mantan Pensyarah Fakulti Sains Pembangunan dan
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM.
ISI KANDUNGAN
Perkata
penelitian perbandingan
Konsep
SOUL (self) menurut Fahaman Semasa
Bagaimana menilai manusia dan
tingkah lakunya?
Psikologi
Personaliti (Personality Psychology)
Definisi Umum bagi Asas Karektor/Ciri Personaliti
(fundamental characteristics of personality)
Teori Asas dalam Psikologi Keperibadian (Personality
Psychology)
Teori Tingkah Laku (Behavioral Theories)
Teori Psikodinamik (psychodynamic)
Teori Biologi (Biological Theories)
Kepentingan Kajian Pesonaliti (Impact of Personality
Study)
Gangguan Personaliti (personality disorder) Boleh
Mempengaruhi Kesihatan Fizikal dan Mental manusia
Etimologi
Terma Nafs (النَفْسُ)
dalam al-Qur’an
Definisi
Nafs (النَفْسُ)
dalam al-Qur’an
Kronologi
Kejadian Manusia dalam Konsep Nafs (النَفْسُ) ketika Alam Sebelum
Dunia (Pre-worldly life)
Nafs
(النَفْسُ) bermaksud
Diri Dalaman (psyche) atau Keperibadian (personality)
Nafs
Ammarah (النَفْسُ الأمَّارَةُ)
Nafs
al-Lawwamah (النَّفْسُ اللَّوَّامَةُ)
Nafs
al-Mutma’inah (النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ)
TAJUK: Konsep
SOUL (self/jiwa) dan Konsep PERSONALITY (keperibadian) menurut Fahaman
Semasa, dan Konsep NAFS (النَفْسُ) (Jiwa/Diri/Peribadi) menurut al-Qur’an:
Satu Penelitian Perbandingan
Perkata penelitian perbandingan
Dalam
penulisan ini. Dimulakan perbincangan mengenai makna dan konsep soul dan
personality yang difahami dalam fahaman semasa, khasnya dalam Tradisi
Ilmu Barat. Selepas perbincangan kedua-duanya, jika diteliti di dalam al-Qur’an,
terdapat satu perkataan yang disebut NAFS (النَفْسُ), yang jika dikaji secara mendalam akan
memberikan makna dan konsep yang hampir sama walaupun tidak identikal/setara,
yang akan dibincangkan mengikut pendekatan perbandingan.
Konsep SOUL (self) menurut Fahaman Semasa
Dari segi etimologi,[2] perkataan SOUL dirakam pada
tahun sebelum 900, daripada Bahasa Inggeris abad pertengahan - Sāwl,
daripada Bahasa Inggeris kuno - sāwol. Sinonim bahasa bagi perkataan
SOUL adalah spirit (ruh), heart (hati), essence
(intipati), core (teras).
Perkataan SOUL (Jiwa) membawa banyak makna,
tetapi yang berkaitan dengan perbincangan ini, ia membawa maksud, di antaranya:
a) HAKIKAT HIDUP (animating principle) bagi sesuatu kehidupan, perasaan,
pemikiran, dan tindakan setiap manusia, yang dianggap sebagai entiti yang
berbeza dan terpisah dari tubuh, dan biasanya dianggap boleh wujud secara
terpisah dari badan; bahagian kerohanian manusia yang berbeza dari bahagian
fizikal; b) JIWA (juzuk kerohanian) bagi manusia dari aspek moral, atau yang
dipercayai mampu hidup selepas manusia mati, dan mampu merasai kebahagiaan atau
penderitaan dalam kehidupan selepas mati (life after death); c) ROH (disembodied
spirit) bagi orang yang telah mati; d) EMOSI manusia, sumber sesuatu
perasaan atau sentiment; e) MANUSIA (man/human being); e) (Ditulis
dengan huruf besar S - Soul) dalam agama Kristian, bermakna, TUHAN (God);
Sumber Ilahi bagi semua identiti (identity) dan keperibadian (individuality).
Dalam penulisan sebelum ini, telah
dibincangkan makna dan konsep SPIRIT, PSYCHE dan SOUL. Mengimbau kembali makna
perkataan SPIRIT (ruh), PSYCHE (psiki) dan SOUL (jiwa), ketiga-tiga perkataan
tersebut boleh ditukarganti (exchangeable) penggunaannya. Contohnya
dalam tulisan, “manusia mempunyai SOUL, maka dengannya manusia mempunyai
kehidupan”. Dalam ayat ini, perkataan SOUL, boleh ditukarkan dengan tepat dan
jelas dengan perkataan SPIRIT dan PSYCHE, tanpa mengubah makna sebenar yang
ingin di sampaikan dalam ayat tersebut. Ini kerana ketiga perkataan tersebut
saling berkongsi elemen/ciri berikut, iaitu: a) ‘hakikat hidup’ (animating
principle), iaitu yang menghidupkan sesuatu atau ‘sumber’ kehidupan; b)
‘suatu kewujudan tanpa jasad/badan’ (incorporeal)
atau ghaib yang tidak mampu dicapai oleh pancaindera manusia; c) Kadang-kadang
boleh wujud bergabung dengan jasad/badan (body), dan masih kekal wujud
setelah terpisah dari badan atau selepas mati; d) Entiti yang terkait rapat
dengan Tuhan/ketuhanan (divine); e) Sumber bagi perasaan/emosi
Pun begitu, perkataan SOUL tidak boleh
digunakan dalam ayat, “Tuhan telah meniupkan SPIRIT atau PSYCHE ke dalam jasad
manusia.” Ini kerana perkataan SOUL tidak memiliki elemen ‘ditiup’, ‘dihembus’
dan ‘diberi-nafas’. Hanya perkataan SPIRIT/PSYCHE memiliki elemen
‘tiup/hembus/beri-nafas’, dan tidak pada SOUL. Oleh sebab itu, SPIRIT/PSYCHE
dianggap punca atau sumber bagi akal/minda yang melahirkan kesedaran (consciousness)
terhadap dirinya dan alam sekelilingnya.
Berkaitan dengan perbincangan tentang
kesedaran (consciousness), dalam istilah perubatan kecemasan (medical
emergency), KOMA adalah keadaan tidak sedarkan diri (unconsciousness)
yang berpanjangan yang disebabkan oleh pelbagai masalah seperti trauma kecederaan
kepala, strok, tumor otak, pengaruh dadah atau alkohol, atau bahkan boleh
diakibat oleh penyakit lain yang menjadi punca kepada KOMA seperti diabetes
atau jangkitan kuman. Persoalannya, mungkinkah orang yang berada di dalam
keadaan KOMA, yang sudah kehilangan ‘kesedaran’ (consciousness) terhadap
alam persekitarannya, dianggap sudah kehilangan ‘SPIRIT/PSYCHE’ nya? Kajian
mendalam yang bersifat multi disiplin, khasnya dalam bidang sains perubatan dan
agama, perlu dilakukan dengan serius bagi memahami hakikat sebenar tentang
keadaan manusia KOMA!
Perkataan SPIRIT/PSYCHE, tidak pada SOUL, juga
digunakan untuk membawa makna kejadian lain, selain manusia, yang wujud secara
tanpa jasad/badan (incorporeal) seperti Jin dan Malaikat.
Berbalik kepada perkataan SOUL, ‘hanya’ SOUL
sahaja SINONIM bagi perkataan MANUSIA (man, human being) yang
kewujudannya adalah gabungan di antara jasad dan rohani. Sinonim ini ‘tidak
sesuai digunakan’ (non-applicable) oleh perkataan SPIRIT dan PSYCHE.
Itulah perbezaan ketara di antara perkataan SPIRIT/PSYCHE dengan perkataan
SOUL.
Bagaimana menilai manusia dan
tingkah lakunya?
Umumnya, manusia dan tingkah lakunya sering
dinilai dan dihakimi (judgmental) dengan pelbagai penilaian dan penghakiman.
Dalam falsafah moral (moral philosophy),[3] misalnya, tingkah laku
manusia dinilai dari segi etika, akhlaq dan moral mereka. Tubuh badan dan
penampilan Manusia juga sering dinilai dari segi kecantikan, keindahan kejelekan
dan keburukan, seperti yang dilakukan oleh bidang falsafah estatika (aesthetics).[4]
Psikologi Personaliti (Personality Psychology)
Penilaian terhadap manusia dan tingkah lakunya
juga dilakukan oleh bidang Psikologi. Contohnya, psikologi personaliti
(personality psychology) [5]
memberi tumpuan kepada kajian pola atau corak (pattern) pemikiran, perasaan,
dan tingkah laku yang menjadikan setiap individu itu unik dan berbeza dari yang
lain. Pakar psikologi personaliti mungkin melihat bagaimana faktor yang
berbeza, seperti genetik, keibubapaan, dan pengalaman sosial, mampu mempengaruhi
perkembangan dan perubahan personaliti. Mereka juga mungkin terlibat dalam
penciptaan atau pentadbiran ujian personaliti (personality test).[6]
Dalam psikologi personaliti, menurut Kendra
Cherry,[7]
perwatakan dan penampilan diri manusia boleh dinilai melalui konsep KEPERIBADIAN
(personality) yang menggambarkan satu corak unik (unique patterns) terhadap
pemikiran (thought), perasaan (feeling), dan tingkah laku (behavior) seseorang,
yang membezakan seorang individu itu dengan yang lain. Pembentukan personaliti (personality)
terhasil (by product) daripada kesan biologi (baca: genetic), peranan
persekitaran dan pengalaman (experience) seseorang, dan ia bersifat kekal dan
berterusan (consistent) sepanjang hayatnya. Contoh personaliti boleh didapati
dalam cara manusia menggambarkan sifat/tret (trait) orang lain. Contohnya, “Dia
pemurah (generous), penyayang (caring) dan serba sempurna (perfectionist),”
atau “Mereka setia (loyal) dan melindungi (protective) rakan mereka.” Jadi
komponen penting personaliti adalah sifat (trait) atau perangai yang wujud di dalam
diri seseorang yang menggambarkan identitinya (identity) yang sebenar.
Perkataan ‘personaliti’ berasal daripada
perkataan Latin persona, yang merujuk kepada topeng panggung (theatrical
mask) yang dipakai oleh penghibur (performer) untuk memainkan peranan atau
menyamarkan identiti mereka. Walaupun terdapat banyak definisi personaliti, hampir
kesemuanya tertumpu kepada corak dan ciri tingkah laku (the pattern of
behaviors and characteristics) seseorang yang boleh membantu untuk meramalkan (predict)
dan menerangkan (explain) tingkah laku seseorang. Walaupun begitu personaliti
ini amat berkait rapat dengan sifat luaran (external trait) dan pandangan awam
(public opinion) terhadap diri seseorang, yang kadang-kadang boleh
menggambarkan kejiwaan (soul) dan keadaan mental (mental event) seseorang
secara dalamannya.
Definisi
Umum bagi Asas Karektor/Ciri Personaliti (fundamental characteristics of
personality) [8]
Terdapat beberapa Asas Ciri/Karektor Keperibadian
yang berlandaskan sifat/tret (trait) dan corak (pattern) pemikiran, emosi dan
tingkahlaku seseorang. Ia harus merangkumi elemen-elemen berikut: a) KETEKALAN
atau berterusan (consistency); secara umumnya terdapat susunan (order) dan
keteraturan (regularity) yang boleh dikenali pada setiap tingkah laku manusia.
Ini kerana terdapatnya corak dan sifat yang sama atau serupa dalam tindakan
seseorang dalam pelbagai situasi; b) Personaliti adalah PEMBINAAN PSIKOLOGI (psychological construct),
pun begitu, kajian terkini menunjukkan bahawa ia juga dipengaruhi oleh proses
dan keperluan biologi (biological processes and needs); c) Personaliti bukan
sahaja PENGARUH yang mempengaruhi cara kita bergerak dan bertindak balas dengan
persekitaran kita, tetapi ia juga PENYEBAB yang menyebabkan seseorang bertindak
dengan cara atau corak tertentu sahaja, seolah-olah tiada pilihan lain untuk
bertindak; d) PETUNJUK kepada semua aspek pengukapan (multiple expression)
dalam tindakan (behavior), pemikiran (thought), perasaan (feeling), perhubungan
rapat (close relationship) dan interaksi sosial yang lain.
Teori
Asas dalam Psikologi Keperibadian (Personality Psychology) [9]
Psikologi Personaliti adalah sub-bidang kepada
disiplin Psikologi. Oleh sebab itu, teori utama dalam psikologi personaliti
sudah tentu akan berlandaskan kepada Teori Asas dalam disiplin Psikologi secara
umumnya.
Teori-teori dalam psikologi[10]
pula bermaksud idea berasaskan fakta (fact-based
ideas) yang menggambarkan fenomena tingkah laku manusia. Teori-teori ini adalah
berdasarkan hipotesis (hypothesis), yang disokong oleh bukti (evidence). Oleh
itu, dua komponen utama teori psikologi: a) teori itu mesti menggambarkan
tingkah laku manusa; b) teori itu mesti membuat ramalan tentang tingkah laku masa
hadapan seseorang.
Psikologi personaliti menumpukan kepada
beberapa teori psikologi terkenal oleh beberapa pemikir termasyhur termasuk
Sigmund Freud dan Erik Erikson. Sebahagian teori psikologi cuba menangani
masalah dalam bidang personaliti tertentu, manakala teori yang lain cuba
menjelaskan personaliti secara umum sahaja. Teori-teori psikologi yang
berkaitan dengan psikologi personaliti adalah seperti berikut:
Teori
Tingkah Laku (Behavioral Theories)
Teori Tingkah Laku, juga dikenali sebagai Behaviorisme,
adalah teori pembelajaran yang berpendapat bahawa semua tingkah laku manusia
diperoleh melalui pelaziman (conditioning). Dianjurkan oleh ahli psikologi
terkenal seperti John B. Watson (1878-1958) dan B. F. Skinner (1904-1990),
teori tingkah laku menguasai disiplin psikologi pada separuh awal abad kedua
puluh. Sehingga kini, teknik tingkah laku (behavioral techniques) masih
digunakan secara meluas oleh ahli terapi untuk membantu klien mempelajari
kemahiran dan tingkah laku baharu.
Dalam teori psikologi personaliti, teori
tingkah laku mencadangkan bahawa personaliti adalah hasil daripada interaksi
antara individu dan persekitarannya. Ahli teori tingkah laku mengkaji tingkah
laku yang boleh diperhatikan dan boleh diukur, menolak teori yang menyatakan
bahawa pemikiran, citarasa (mood) dan perasaan (feeling) memberikan kesan
kepada tingkahlaku manusia kerana elemen dalaman tersebut tidak boleh diperhatikan
dan diukur. Menurut ahli teori tingkah laku, pelaziman, iaitu tindak balas tingkah
laku yang boleh diramal, sebenarnya berlaku melalui interaksi individu dengan
persekitarannya, yang akhirnya membentuk personaliti seseorang.
Di antara yang terkenal, B. F. Skinner
(1904-1990), seorang ahli tingkah laku, yang melalui penyelidikannya, telah mencadangkan
pelaziman operan (operant conditioning) dan jadual peneguhan (schedules of
reinforcement), dalam pembentukan pesonaliti seseorang. Jadual peneguhan tersebut,
mempengaruhi seberapa cepat tingkah laku diperoleh dan kekuatan tindak balas.
Jadual yang diterangkan oleh Skinner itu ialah jadual nisbah tetap
(fixed-ratio), jadual pembolehubah tetap (fixed-variable), jadual nisbah
pembolehubah (variable-ratio) dan jadual selang berubah (variable-interval).
Teori
Humanistik (Humanistic)
Teori
psikologi humanistik mula dipopulari pada tahun 1950-an, yang dipeluporkan, di
antaranya, oleh Carl Rogers (1902 –1987) dan Abraham Maslow (1908-1970).
Walaupun teori-teori terdahulu, seperti psikoanalisis, sering memfokuskan
kepada tingkah laku manusia yang tidak normal (abnormal) dan bermasalah dalam psikologi,
teori humanis ini, sebaliknya lebih menekankan kepada asas kebaikan (basic
goodness) dalam diri manusia.
Teori humanistik menekankan kepentingan
kehendak bebas (free will) dan pengalaman individu (personal experience) dalam
pembangunan personaliti. Ahli teori humanis mempromosikan konsep pencerahan
diri (self-actualization), yang merupakan keperluan semula jadi (innate need), dalam
pertumbuhan peribadi, dan cara bagaimana pertumbuhan peribadi tersebut mendorong
untuk bertindak atau bertingkah laku.
Di antaranya, Abraham Maslow (1908-1970), seorang
ahli psikologi humanis, telah membangunkan hierarki keperluan (hierarchy of
needs) yang dikenali ramai. Keperluan berhierarki tersebut adalah keperluan
fisiologi (physiology), keperluan keamanan (safety) dan keselamatan (security),
keperluan cinta (love) dan kasih sayang (affection), keperluan harga diri (self-esteem)
dan keperluan merealisasikan atau pencerahan diri (self-actualization).
Manakala Carl Rogers (1902-1987) juga ahli
psikologi humanis, percaya bahawa semua orang mempunyai kecenderungan
aktualisasi (actualizing tendency) - dorongan untuk memenuhi potensi individu
yang memotivasikan tingkah laku. Rogers mengelarkan individu tersebut sebagai
seseorang yang sihat berfungsi sepenuhnya (fully functioning), dengan
menggambarkan individu tersebut akan sentiasa terbuka untuk mengalami
(experience), hidup (live) pada masa ini, mempercayai (trust) pertimbangan
mereka sendiri, berasa bebas (feel free) dan kreatif (creative).
Teori
Psikodinamik (psychodynamic)
Teori psikodinamik mengkaji minda tidak sedar
(unconscious mind) yang membentuk emosi (emotion), sikap (attitude), dan
personaliti seseorang. Pendekatan psikodinamik berusaha untuk memahami punca
tingkah laku tidak sedar (unconscious behaviour). Teori-teori ini dipelupori
Sigmund Freud (1856-1939), Erik Erikson (1902-1994) dan pengikut mereka.
Dalam teori personaliti, Teori Psikodinamik yang
dipengaruhi oleh karya Sigmund Freud, telah menekankan pentingnya pengaruh
minda bawah sedar (unconscious mind) dan pengalaman zaman kanak-kanak dalam
pembentukan personaliti seseorang. Teori psikodinamik tersebut merangkumi teori
peringkat psikoseksual Freud (Freud's psychosexual stage theory) dan teori
peringkat perkembangan psikososial Erikson (Erikson's stages of psychosocial
development).
Freud percaya tiga komponen personaliti adalah
ID, EGO, dan SUPEREGO. ID bertanggungjawab mewujudkan keperluan (need) dan
desakan (urge), manakala SUPEREGO mengawal cita-cita (ideals) dan moral. EGO
pula mengimbangkan di antara tuntutan id, superego dan alam realiti (reality).
Freud mencadangkan bahawa kanak-kanak akan berkembang melalui beberapa siri dalam
beberapa peringkat, yang menggambarkan tenaga ID (id’s energy), sentiasa
bergerak mengikut bahagian ransangan seksual yang berbeza-beza mengikut zon
erogennya (erogenous zones).
Erik Erikson pula merupakan ahli psikologi EGO
yang telah dilatih oleh Anna Freud (1895–1982). Teori psikososialnya
menerangkan bagaimana keperibadian berkembang sepanjang hayat. Erikson
mempercayai bahawa personaliti berkembang melalui lapan peringkat, dengan
konflik tertentu yang timbul pada setiap peringkat. Kejayaan dalam peringkat
tertentu akan bergantung kepada kejayaan dalam mengatasi konflik tersebut.
Seperti juga Freud, beberapa aspek teori Erikson dianggap ketinggalan zaman
oleh penyelidik kontemporari, tetapi teori perkembangan lapan peringkatnya
tetap popular dan berpengaruh.
Teori
Biologi (Biological Theories) [11]
Teori Biologi dalam psikologi mengaitkan emosi
dan tingkah laku manusia berpunca daripada biologi. Sebagai contoh, dalam
perbahasan di antara peranan alam semulajadi (nature) dan asuhan (nuture), perspektif
biologi akan memilih alam semulajadi lebih berperanan dalam pembentukan tingkah
laku manusia. Teori biologi berakar umbi daripada idea Charles Darwin (1809 –
1882), yang terkenal dengan teori evolusi (evolution) dan peranan genetik
(genetic) dalam psikologi. Pendekatan biologi ini mencadangkan bahawa genetik
bertanggungjawab terhadap pembentukan personaliti manusia.
Penyelidikan tentang kebolehwarisan
(heritability) mencadangkan bahawa terdapat hubungan antara genetik dengan
tret/sifat personaliti. Kajian terhadap manusia kembar (twin) sering digunakan
untuk mengkaji tret yang mungkin dikaitkan dengan genetik berbanding sifat yang
mungkin dikaitkan dengan pembolehubah persekitaran. Sebagai contoh, penyelidik
mungkin melihat perbezaan dan persamaan dalam personaliti kembar yang dibesarkan
secara bersama-sama, dan dibandingkan dengan personaliti kembar yang dibesarkan
secara berasingan.
Salah seorang ahli teori biologi yang terkenal
ialah Hans Jürgen Eysenck (1916 - 1997), yang mengaitkan aspek personaliti
dengan proses biologi. Eysenck berhujah bahawa personaliti dipengaruhi oleh
hormon stres kortisol (stress hormone cortisal), ‘umpama ubat penenang’.
Menurut teorinya, introvert (pemalu dan pendiam) mempunyai rangsangan kortikal (cortical
arousal) yang tinggi dan akan mengelakkan sebarang rangsangan (stimulation),
manakala ekstrovert (suka bergaul dan meluahkan secara terang-terangan) mempunyai
rangsangan kortikal yang rendah dan sentiasa mencari rangsangan.
Teori
Sifat (Trait Theory) [12]
Pendekatan Teori Sifat/Tret adalah salah satu
bidang yang paling menonjol dalam psikologi personaliti. Menurut teori ini,
personaliti terdiri daripada beberapa sifat yang luas. Tret adalah
ciri/karektor yang agak stabil yang menyebabkan seseorang individu berkelakuan
dengan cara tertentu. Ia pada asasnya umpama ‘cetakan biru’ (blue print)
psikologi, yang menjelmakan corak tingkah laku seseorang. Terdapat beberapa
teori sifat yang paling terkenal termasuk Teori Tiga Dimensi Eysenck (Eysenck’s
three-dimension) dan Teori Personaliti Lima Factor (five-factor personality theory).[13]
Eysenck menggunakan soal selidik personaliti
untuk mengumpul data daripada peserta dan kemudian menggunakan teknik statistik
yang dikenali sebagai Analisis Faktor (factor analysis) untuk menganalisis
keputusan. Eysenck membuat kesimpulan bahawa terdapat tiga dimensi utama personaliti,
iaitu: ekstroversi (extroversion), neurotikisme (neuroticism), dan
psikotik (psychoticism). Eysenck percaya bahawa dimensi ini kemudiannya
bergabung dengan cara yang berbeza untuk membentuk personaliti unik individu.
Kemudian, Eysenck menambahkan dalam dimensi ketiga, iaitu: psikotik, dengan mengaitkan
perkara-perkara seperti pencerobohan (aggression), empati (empathy), dan mampu-bergaul
(sociability).
Pengkaji kemudiannya mencadangkan bahawa
terdapat lima dimensi umum yang membentuk keperibadian seseorang, yang sering
disebut sebagai Teori Lima Personaliti Utama (the Big 5 theory of personality).[14]
Teori Lima Personaliti Utama mencadangkan bahawa semua personaliti boleh
dicirikan/dikarektorkan kepada lima dimensi personaliti utama, iaitu:
keterbukaan (openness), ketelitian (conscientiousness), ekstroversi
(extroversion/extraversion), persetujuan (agreeableness), dan neurotic (neuroticism),
secara kolektif dirujuk dengan akronim OCEAN.
Kepentingan
Kajian Pesonaliti (Impact of Personality Study) [15]
Penyelidikan tentang personaliti boleh
menghasilkan pandangan yang menarik tentang cara personaliti berkembang dan
berubah sepanjang hayat. Penyelidikan ini juga boleh mempunyai aplikasi
praktikal yang penting dalam dunia sebenar. Contohnya, kita boleh menggunakan
penilaian personaliti/keperibadian, yang dipanggil ujian atau kuiz personaliti
(personality test or quiz), untuk mengetahui lebih lanjut tentang diri seseorang,
dan juga melihat kekuatan, kelemahan dan keutamaan mereka yang sememangnya
unik. Sebahagian penilaian mungkin melihat pada tahap kedudukan sifat tertentu
seseorang, seperti sama ada mereka memiliki sifat ekstroversi, teliti atau
keterbukaan yang tinggi.
Penilaian yang lain pula mungkin mengukur
bagaimana aspek personaliti tertentu berubah dari semasa ke semasa. Sesetengah
penilaian memberikan cerapan (insight) tentang cara personaliti mereka
mempengaruhi bidang-bidang kehidupan mereka, termasuk kerjaya, perhubungan,
pertumbuhan peribadi dan seumpamanya.
Memahami jenis keperibadian juga penting,
kerana ia membantu dalam menentukan kerjaya yang mungkin anda minati, dan
melihat sejauh mana prestasi anda berperanan dalam sesuatu pekerjaan tertentu,
atau sejauhmana keberkesanan program psikoterapi (psychotherapy) yang anda
jalani. Jenis personaliti (personality type) juga boleh memberi kesan
kepada kesihatan anda, termasuk kekerapan anda melawat doktor dan cara anda
menghadapi tekanan (stress). Penyelidikan mengenai jenis personaliti telah
mendapati bahawa ciri-ciri personaliti tertentu, mungkin boleh juga dikaitkan
dengan penyakit dan kesihatan tingkah laku tertentu.
Gangguan
Personaliti (personality disorder) Boleh Mempengaruhi Kesihatan Fizikal dan
Mental manusia [16]
Walaupun personaliti menentukan apa yang anda
fikirkan dan cara anda berkelakuan, terdapat juga gangguan personaliti
(personality disorder) yang ditandai dengan pemikiran dan tingkah laku yang
mengganggu (disruptive) dan menyusahkan (distressing) dalam kehidupan seharian
anda. Seseorang yang mengalami gangguan personaliti mungkin menghadapi masalah
untuk mengenali keadaan gangguan tersebut kerana gejala (symptom) tersebut
sudah sebati dalam personaliti mereka. Gangguan personaliti tersebut termasuk
gangguan personaliti paranoid, skizoid (schizoid), antisosial (antisocial),
gangguan personaliti sempadan (borderline personality disorder/BPD), dan
gangguan personaliti narsis (narcissistic personality disorder/NPD).[17]
Walaupun gejala gangguan personaliti (symptoms
of personality disorders) berbeza-beza berdasarkan keadaan dan tempat, pun
begitu kita boleh mengenalinya dengan beberapa tanda biasa seperti; Tingkah
Laku Agresif (aggressive behavior), Pemikiran Delusi (delusional thinking), Ketidakpercayaan
terhadap orang lain (distrust of others), Emosi Mendatar atau tiada julat emosi (flat emotions), Kurang
Minat dalam perhubungan (lack of interest in relationship) dan Melanggar Sempadan
orang lain (violating other’s boundaries). Bagi sesetengah orang yang mengalami
BPD pula, mereka boleh terjebak dalam pengalaman ingin membunuh diri secara
pemikiran atau tindakan.
Etimologi Terma Nafs (النَفْسُ) dalam al-Qur’an
Dalam Tradisi Ilmu Islam, النَفْسُ (Jiwa)[18]
adalah perkataan yang hampir seerti daripada segi takrifan (definition)
dan konsep dengan perkataan soul dan personality dalam Tradisi Ilmu
Barat. Perkataan النَفْسُ
berasal daripada tiga huruf Nun-Fa’-Shin (ن-ف-س) yang disebut sebanyak 298 kali dalam
al-Qur’an. Asal tiga huruf tersebut telah menerbitkan beberapa perkataan dan
makna yang lain seperti berikut: a) Sekali (1) dalam bentuk kata kerja (تَفَعَّلَ) (تَنَفَّسَ) (form V verb) bermaksud ‘bernafas’
(breath) dalam ayat al-Takwir (81:18), berbunyi, (وَالصُّبْحِ
إِذَا تَنَفَّسَ), yang bermaksud, “dan
waktu subuh (siang), apabila ia bernafas (mulai terang)”;[19]
b) Sekali (1) dalam bentuk kata kerja (يَتَفَاعَلُ) (يَتَنَافَسُ) (form VI verb)
bermaksud ‘bercita-cita/berlumba-lumba’ (aspire/compete) dalam ayat al-mutaffifin
(83:26); c) Sekali (1) dalam bentuk kata nama pembuat (اسم
الفاعل) (مُتَنَافِسُوْنَ) (form VI active participle)
bermaksud ‘para pencita/pelumba-lumba’ (the aspirers/competitors)
seperti yang terdapat dalam ayat al-mutaffifin (83:26), yang bermaksud,
“pengakhirnya [dimeterai dengan] kasturi. Jadi untuk itu, biarkanlah
bercita-cita/berlumba-lumba oleh si pencinta/pelumba [merebut kelebihan dan
kesenangan]”; [20] d)
Sebanyak 295 kali dalam bentuk kata nama (أسم) (النَفْسُ) dalam al-Qur’an yang membawa makna diri (self),
jiwa (soul), orang (person), manusia (man) dan nyawa (life).
Menarik sekali, dalam al-Qur’an, perkataan الرُوْحُ (ruh) yang dimaksudkan dengan ‘manusia’ disebut sebanyak empat (4)
kali daripada 21 kali dalam al-Qur’an, sedangkan perkataan النَفْسُ yang membawa maksud ‘manusia’ disebut
sebanyak 295 kali, kenapa begitu? Mungkinkah ini bermaksud bahawa manusia perlu
memikirkan lebih banyak mengenai النَفْسُ melebihi الرُوْحُ, kerana النَفْسُ mempunyai hubungan yang amat rapat dengan kita,
jika dibandingkan dengan perihal الرُوْحُ yang urusannya adalah di tangan Allah
{s.wt}?
Definisi Nafs (النَفْسُ) dalam
al-Qur’an
Jika diteliti perkataan النَفْسُ daripada perspektif semantik (التَعْرِيْفُ) dalam al-Qur’an dengan lebih lanjut lagi.
Sebanyak 295 kali perkataan النَفْسُ
disebut dalam bentuk kata nama (الإسْمُ)
dalam al-Qur’an, yang membawa pelbagai makna dan maksud yang terikat dengan
konteks (context) perkataan tersebut digunakan dalam ayat al-Qur’an, dan
kesemuanya boleh dikategorikan kepada EMPAT (4) makna utama.
Makna pertama, DIRI (self), perkataan النَفْسُ dalam bentuk ini paling banyak disebut,
dan sering digabungkan dengan kata ganti diri (الضَمِيْرُ) (pronoun) seperti diri saya (قَالَ
هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسـِي)
(Yunus 12:26), diri kami (قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنْفُسِنَا) (al-An’am 6:130), dirinya/dia [lelaki]
seorang (فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ) (al-Baqarah 2:231), dirinya/dia
[perempuan] seorang (تُجَادِلُ عَنْ نَفْسِهَا) (al-Nahl 16:111), diri mereka [lelaki]
ramai (وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ) (al-Baqarah 2:9), diri mereka [perempuan]
ramai (يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ
أَشْهُرٍ وَعَشْرًا) (al-Baqarah 2:234),
diri kamu [lelaki] seorang (كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ) (al-Isra’ 17:14), diri kamu [lelaki]
ramai (وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ) (al-Baqarah 2:44). Diri dalam makna ini
lebih menjurus kepada aspek fizikal/luaran manusia.
Makna kedua, DIRI/JIWA (soul/self), perkataan النَفْسُ dalam bentuk ini juga banyak disebut
tetapi tidak dikaitkan dengan sebarang kata ganti diri seperti yang disebut
dalam ayat (وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن
نَّفْسٍ شَيْئًا) (al-Baqarah 2:48), dan
dalam ayat (لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا
وُسْعَهَا) (al-Baqarah 2:233).
Diri dalam makna ini lebih juga menjurus kepada aspek dalaman/kerohanian
manusia.
Makna ketiga, MANUSIA (man) atau seseorang
(person), contohnya perkataan النَفْسُ
dalam ayat (وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ
فِيهَا) (al-Baqarah 2:72), yang mengisahkan
seorang manusia dibunuh di zaman nabi Musa (a.s), dan kemudian dihidupkan
kembali untuk urusan pengadilan.[21]
Makna keempat, NYAWA (life), perkataan النَفْسُ dalam ayat (وَكَتَبْنَا
عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ
وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ
وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ) (al-Maidah 5:45) ini membawa
maksud ‘nyawa’ yang dikaitkan dengan procedur hukuman Qisas (القِصَاصُ) (legal retribution) dalam perundangan
Islam. Begitu juga dengan perkataan الأَنْفُسُ (lives) dalam ayat (وَلَنَبْلُوَنَّكُم
بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ)
(al-Baqarah 2:155) yang membawa maksud ‘nyawa’ yang memperihalkan bahawa Allah
(s.w.t) sentiasa menduga manusia dari pelbagai segi termasuk kehilangan ‘nyawa’
mereka.
Kronologi Kejadian Manusia dalam Konsep Nafs (النَفْسُ) ketika
Alam Sebelum Dunia (Pre-worldly life)
Jika perkataan النَفْسُ (nafs) dikaji daripada persepktif yang
lain, apatah lagi jika dikaji berdasarkan ‘konteks’ perkataan tersebut
digunakan, maka akan terbit makna yang amat signifikan (significant). Cuba kita
perhatikan perkataan النفس dan
perkataan lain yang berkaitan dengannya mengikut perspektif kronologi
(chronology) kejadian dan kewujudan manusia sepanjang perjalanan kehidupannya
di alam pra-dunia (pre-worldly life), alam dunia (worldly life) dan alam
selepas alam dunia (life after death) iaitu alam akhirat (hereafter), yang akan
terbentuk konsep ‘kejadian manusia menurut Islam’, yang dibincangkan dalam
penulisan seterusnya.
Di alam sebelum dunia, Kewujudan ‘manusia’ (البَشَـر،
الإنْسان، النّاس، النَفْس) bermula dengan
peristiwa Allah (s.w.t) berbicara kepada para malaikat yang Dia ingin
menjadikan ‘khalifah’ (خَلِيفَةً)
atau ‘penganti’ (vicegerent, viceroy or successive authority) di muka bumi,
dengan sebutan (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً)
(al-Baqarah 2:30), bermaksud ‘dan apabila berkata Tuhanmu kepada malaikat,
“Sesungguhnya Aku penjadi [ingin jadikan] di bumi seorang khalifah”. Ibn
Khathir,[22]
dalam tafsirannya, menyatakan perkataan ‘khalifah’ di sini bermaksud ‘manusia’
yang silih berganti daripada satu generasi ke generasi, daripada satu abad ke
satu abad dan seterusnya, yang selari dengan ayat lain yang menyebut (وَهُوَ
الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ)
(al-An’am 6: 165), bermaksud, ‘dan Dia [Allah s.w.t] yang telah menjadikan kamu
[manusia] ‘penganti bumi’.
Dengan hasrat (إرادة) Allah (swt) ini, maka terjadilah Adam
(a.s) yang merupakan manusia pertama dijadikan, seperti dalam ayat, (وَبَدَأَ
خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ) (al-Sajdah 32:7),
bermaksud, ‘dan bermula kejadian insan [manusia] daripada tanah (clay)’.
Seterusnya “dijadikan keturunannya [Adam (a.s)] daripada [pati] air [benih]
yang dipandang rendah [tiada bernilai]” seperti disebut (ثُمَّ
جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ)
(al-Sajdah 32:8). Air yang dimaksudkan di sini adalah air mani (النطفة) yang berasal dari pinggang lelaki
(sperm), dan air dari antara tulang rusuk wanita (ovum) seperti yang difahami
daripada ayat (خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ
سَوَّاكَ رَجُلًا) (al-Kahfi 18:37) yang
bermaksud, ‘menjadikan kamu daripada tanah/debu [kejadian Adam (a.s)] kemudian
daripada air mani [keturunan Adam {a.s}] kemudian dibentukkan kamu dengan
sempurna menjadi lelaki. Pada tahap ini, dikenalpasti bahawa inilah proses
kejadian manusia daripada aspek jasad/badan/fizikal (جسد), dan seperti yang telah diketahui umum
sekarang, khasnya dalam bidang biologi, inilah juga proses biasa yang berlaku
kepada semua kejadian makhluk lain yang bersumberkan air mani dalam kategori
haiwan bertulang belakang (vertebrate).
Setelah kejadian jasad/fizikal manusia
sempurna, Allah (s.w.t) telah menjadikan kejadian manusia tersebut ke
tahap/peringkat lain seperti yang disebut sebagai ‘kemudian kami jadikannya
[manusia] kepada penciptaan lain’ (ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ
خَلْقًا آخَرَ ۚ) (another creation)
(al-Mu’minun 23:14). Apakah kejadian tersebut? Amat jelas jika diperhatikan
sebelum ini, dalam satu surah yang sama, iaitu al-Sajdah (32:7), memperihalkan
kejadian manusia pertama nabi Adam (a.s) (وَبَدَأَ خَلْقَ
الْإِنسَانِ مِن طِينٍ) sebagai generasi
pertama, dan pada ayat berikutnya (al-Sajdah 32:8) dikuti pula dengan kejadian
keturunan Adam (a.s) sebagai generasi kedua manusia terjadi menerusi air mani
manusia (ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن
مَّاءٍ مَّهِينٍ). Kedua-dua kejadian
tersebut mewakili kejadian daripada aspek jasad/badan sahaja. Ayat berikutnya
(al-Sajdah 32:9) memperihalkan kejadian manusia daripada aspek kerohanian yang
berbunyi (ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن
رُّوحِهِ ۖ) bermaksud, “kemudian
setelah sempurna pembentukan [jasad] nya, maka ditiupkan ke dalamnya [jasad
tersebut] daripada ruh [ciptaan] Nya (Allah s.w.t)”. Aspek kerohanian manusia
inilah yang dimaksudkan dengan ‘ciptaan lain’ (خلقا آخر) yang cuba disampaikan oleh Allah (s.w.t)
kepada pengetahuan manusia.
Pandangan ini diperkuatkan dengan meneliti
tata-bahasa Arab (نحْو وصرَف),[23]
huruf (حرف) (particle/conjunction)
ثُمَّ
sering bermaksud ‘sesuatu yang berlaku mengikut urutan sebutan/kejadian’ (an
order of enunciation). Oleh sebab itu, urutan kejadian nabi Adam {a.s} dituruti
pula dengan kejadian anak-anak nabi Adam (a.s), begitu juga, urutan dari
kejadian alam jasad (جسدية)
(physical/coporeal) manusia, akan juga dituruti oleh kejadian alam rohani (روحانية) (spiritual/incoporeal) manusia.
Sehubungan dengan pandangan di atas, dalam
ayat yang lain pula, al-Isra’ (17:85), berkaitan perbahasan mengenai perbezaan
di antara الروح
(spirit) dan النَفْس
(soul), al-Suhaily (dalam Ibn Kathir),[24] menyatakan bahawa الروح yang ditiupkan ke dalam badan manusia
disebut النفس,
dengan syarat الروح
tersebut wujud bergabung dengan jasad (الجسد). Gabungan ini seumpama air [الروح] yang wujud dalam buah anggur [الجسد], bila diperah, air [الروح] tersebut akan menjadi jus atau arak [النفس], tidak lagi air [الروح] seperti kewujudannya yang asal, kecuali
jika disebut secara metafora. Begitulah qiasnya, gabungan الروح (Ruh) dan الجسد (Jasad) telah menerbitkan panggilan baru
disebut النفس
(Nafs), tidak lagi disebut Ruh, walaupun elemen Ruh masih wujud dalam gabungan
Ruh-Jasad tersebut. Maka disinilah terbitnya konsep Nafs dalam perbincangan
dalam al-Qur’an.
Jadi الروح berubah kewujudannya dari bentuk asal,
bila bergabung dengan الجسد
menjadi النفس
akibat terkesan dengan kewujudan dalam campuran/gabungan, tetapi masih boleh
dipisahkan untuk wujud secara berasingan dengan jasad, khasnya ketika tidur
ataupun mati, seperti yang disebut oleh al-Qur’an, (اللَّهُ
يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي
مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ
الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ )
(al-Zumar 39:42), yang bermaksud, “Allah (s.w.t) mewafatkan/memisahkan الأنفس (jiwa-jiwa) [kata jamak bagi النفس] ketika matinya dan ketika tidak mati
dalam tidurnya. Maka ditahan yang telah ditentukan kematian ke atasnya, dan
menghantar kembali [jiwa] yang lain [ke dalam badannya] sehingga ajalnya telah
sampai”. Bahkan makin ketara sebutan النفس, bukan الروح, disebut oleh al-Qur’an untuk bermaksud
‘manusia’ selepas kejadian [manusia] tersebut tergabung (ruh dan jasad), dan
kemudiannya dilahirkan di muka bumi ini, seperti juga dalam ayat (لَا
يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا) (al-Baqarah 2:286), bermaksud, “Allah
{s.w.t} tidak mempertanggung-jawabkan/membebankan النفس (diri) seseorang kecuali apa yang terdaya
olehnya”. ‘Nafs’ di sini ditujukan kepada terma ‘manusia’ di alam dunia ini.
Maka jelaslah bahawa kejadian ‘manusia’ adalah
gabungan daripada aspek badan/fizikal dan roh/rohani. Dan ciptaan ini berlaku
di alam sebelum manusia dilahirkan ke dunia (prenatal) ini, dan setakat ini,
kecangihan sains dan teknologi masih belum mampu membuktikan secara
material/fizikal alam kerohanian tersebut supaya manusia mampu ‘melihatnya’.
Sesuatu yang juga amat menarik untuk diteliti,
khasnya dalam Bahasa Melayu/Inggeris, ialah النفس jika menjurus kepada ‘manusia’ alam
fizikal/luaran/kebendaan, ia disebut DIRI (self), sedangkan kalau ia menjurus
kepada ‘manusia’ alam rohani, maka النفس bersebut JIWA (soul).
Peristiwa ‘Dialog Ruh-Tuhan’ dalam Kronologi Kejadian Manusia
dalam Kehidupan Dunia Pra-Natal (prenatal worldly life)
Berkait rapat dengan beriman dengan perkara
ghaib (الغيب)
dan beriman kepada al-Kitab (كتاب
الله) dalam rukun Iman (الإيمان) umat Islam, dan lanjutan daripada
perbincangan yang lepas, mengikut urutan kejadian manusia dalam surah al-Sajdah
(32), secara kronologinya, ayat (al-Sajdah 32:7) memperihalkan kejadian manusia
pertama nabi ADAM (a.s) (وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ) sebagai generasi pertama manusia, dan
pada ayat berikutnya (32:8) dikuti pula dengan kejadian KETURUNAN Adam (a.s)
sebagai generasi kedua manusia, yang terjadi menerusi air mani (ثُمَّ
جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ).
Kedua-dua kejadian tersebut mewakili kejadian daripada aspek jasad/badan
manusia sahaja. Ayat al-Sajdah (32:9) berikutnya memperihalkan kejadian
daripada aspek kerohanian manusia yang berbunyi (ثُمَّ
سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ ۖ)
bermaksud, “kemudian setelah sempurna pembentukan [jasad] nya, maka ditiupkan
ke dalamnya [jasad tersebut] daripada ruh [ciptaan] Nya (Allah s.w.t)”.
Amat menarik, dalam ayat yang sama (al-Sajdah
32:9) pula, dilanjutkan dengan sebutan, (وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ
وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ), bermaksud harfiahnya, ‘dan terjadi bagi
kamu [manusia] pendengaran dan penglihatan dan الأفْئِدة (pemahaman), amat sedikit kamu bersyukur’.
Umumnya, kita akan memahami bahawa السَمْع (pendengaran) adalah terhasil daripada
deria telinga (الأذان)
(al-A’raf 7:179) (ears), الأبْصار
(penglihatan) daripada mata (الأعْيُن)
(al-A’raf 7:179) (eyes), dan الأفئدة
(pemahaman) daripada qalb/hati (القلب) (al-A’raf 7:179) (heart). Dan kalau
mengikut URUTAN kejadian, kemampuan/kemahian (faculties of) tersebut hanya
terhasil/terbit setelah terjadinya peristiwa ‘الروح ditiupkan ke dalam jasad’. Maknanya tanpa
tiupan tersebut, kesemua deria-rasa tersebut belum mampu berfungsi.
Persoalannya, tidakkah keadaan tersebut menggambar TUJUAN ‘kenapa الروح ditiupkan’? Persoalan lain juga apakah itu
الأفئدة? Penterjemah menterjemahkan perkataan الأفئدة sebagai hati (heart), pemahaman
(understanding), perasaan (feeling) dan seumpama dengannya. Apakah makna
sebenar الأفئدة
mengikut semantik, dan kesesuaian perkataan tersebut dalam konteks
penggunaannya?
Lanjutan daripada manusia yang telah memiliki
‘kemampuan deria-rasa’ (faculties of senses) di alam kandungan ibu, maka telah
terjadi sesuatu yang amat menarik tentang konsep kejadian dan pekembangan
manusia mengikut pespektif Islam. Daripada aspek kerohanian (روحانية), setiap manusia, sama ada DISEDARI ATAU
TIDAK, telah pernah ‘BERDIALOG’ dengan Allah (s.w.t) di alam kandungan ibunya.
Peristiwa ini boleh difahami dalam al-Qur’an yang menyebut, (وَإِذْ
أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ
وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ) (al-A’raf 7:172), yang bermaksud, ‘dan
[ingatlah] apabila telah mengambil [janji] Tuhanmu [Allah s.w.t] dalam kalangan
anak-anak Adam (a.s) daripada [tulang] belakang (loins) mereka (ظُهورِهم) zuriat mereka [manusia], dan telah
bersaksi mereka [setiap anak Adam {a.s}] terhadap diri-diri mereka (أنفُسِهم), [bertanya Allah {s.w.t}] “BUKANKAH AKU
TUHAN KAMU,” maka mereka [anak-anak Adam {a.s}] berkata, “BENAR [Engkaulah
Tuhan kami], KAMI [anak-anak Adam {a.s}] TELAH BERSAKSI”.
Maka fahamlah kita KENAPA penyaksian
pengucapan DUA KALIMAH SYAHADAH (كلمة الشهدتين) amat bermakna bagi semua Mukmin/Muslim.
Kalimah tersebut ialah PERTAMA, “Aku BERSAKSI sesungguhnya tiada tuhan
melainkan ALLAH (s.w.t)” (أشْهَدُ أنَّ لآ إلهَ إلاَّ اللَّهُ), dan kalimah KEDUA, “Aku bersaksi
sesungguhnya MUHAMMAD {s.a.w} itu adalah Rasul Allah (أشْهَدُ
أنَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّهِ). Tidakkah pengucapan
tersebut adalah penegasan KALI KEDUA setelah manusia dilahirkan didunia,
setelah diucapkan pada kali pertama di alam kandungan ibu? Penyaksian kepada
Nabi Muhammad {s.a.w} pula adalah amat benar dan tepat kerana tanpa pengakuan
keimanan kepada rasul yang meyampaikan wahyu (الوَحىُ) daripada Allah (s.w.t), maka berita dan
maklumat kesaksian tersebut tentulah mudah dipersoalkan dan dipertikaikan, dan
penyaksian kepada Nabi (s.a.w) juga merupakan salah satu rukun Islam yang
melayakkan seseorang digelar Muslim.
Ayat al-A’raf tersebut (7:172), dilanjutkan
dengan ‘persoalan masa hadapan’ (akhirat), apabila manusia cuba mencari ALASAN
bila ditanya Allah (s.w.t), mengapa manusia tidak beriman dengan PENYAKSIAN (الشهادة) tersebut, maka disebut, (أَن
تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ), bermaksud, ‘dengan demikian itu, supaya
kamu [manusia] tidak berkata di akhirat kelak, “sesungguhnya kami tentang
perkara ini [hakikat Tauhid, kepercayaan kepada keesaan Tuhan] adalah PELUPA/LALAI
[dengan peringatan ini]”. Ini adalah ALASAN PERTAMA yang tidak diterima Allah
{s.w.t}, maka mereka akan berkata dengan ALASAN KEDUA pula, dengan sebutan, (أَوْ
تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن
بَعْدِهِمْ ۖ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ) (al-A’raf 7:173), bermaksud, ‘atau supaya
kamu tidak berkata, “sesungguhnya ibu bapa kamilah yang telah syirik
(mensekutukan) dahulu, dan sedangkan kami zuriat mereka yang datang kemudian
[hanya mengikut mereka], jadi patutkah Engkau [Allah s.w.t] hendak membinasakan
kami disebabkan perbuatan terbatal [sesat mereka] itu.”
Amat menarik sekali, lanjutan dari ayat di
atas, beberapa persoalan boleh ditimbulkan, seperti: a) Bukankah secara
semulajadinya (الفطرة)
(by nature) (al-Rum 30:30) begitulah berlakunya dalam konsep kejadian manusia
sejak azali lagi, apakah fitrah tersebut? Antaranya, semua manusia telah pun
mengenali (معرفة)
(knowing), dan mempercayai (الإيمان)
(belief/faith) TUHANnya yang Esa/Tunggal (توحيد) (monotheism), iaitu ALLAH (s.w.t) (الله
سبحانه وتعالى), sekurang-kurangnya
ketika manusia di alam rohani lagi, sebelum manusia dilahirkan ke dunia.
Bagaimanapun fitrah tersebut telah berubah oleh kedua ibu bapa mereka, seperti
yang dinyatakan oleh pengumpul al-Hadith Abu Hurayrah dalam hadith sahihnya
(dalam Ibn Kathir), iaitu manusia dilahirkan dalam keadaan fitrah (الفِطرَة), tetapi kedua ibu bapanya menjadikan dia
beragama Yahudi (Jew) atau Nasrani (Christian) atau Zoroastrian (penyembah
api).[25]
Selain ibu bapa, apakah yang menyebabkan manusia berubah keimanannya? Apakah
faktornya? Dimanakah titik perpisahan (missing link) proses tersebut?
Perlu juga diingat bahawa terlalu banyak
perkara lain tentang fitrah kejadian manusia (al-A’raf 7:172-174), apa
perkara-perkara tersebut? Selari dengan disiplin perkembangan manusia (human
developmental psychology), khasnya menurut psikologi Islam (Islamic
psychology), dengan fahaman (مَفهُوم)
ayat di atas, ‘manusia’ telah mula memiliki minda, pemikiran dan ‘berfikiran
logik’ atau seumpamanya sejak manusia di dalam kandungan ibu lagi iaitu setelah
الروح ditiupkan. Sedarkah kita? Apakah buktinya?
Dengan fahaman ini juga, mungkinkah ini
menjadi penyebab mengapa Muslim, khasnya IBU MUKMIN, diminta sering membacakan,
menzikirkan dan memperdengarkan bacaan dan sebutan ayat al-Qur’an dan perkataan
yang baik-baik dan bermanfaat kepada ‘bayi kandungan’ mereka yang masih berada
di dalam perut mereka. ‘Berbicaralah dengan kandungan anda’ adalah moto yang
sering dikatakan di zaman sekarang, kerana ‘kandungan’ tersebut sebenarnya
sudah boleh ‘berkomunikasi’, tanpa kita sedari, dengan ibu dan alam
persekitarannya.
Kesan daripada peristiwa ‘RUH DITIUPKAN’ ke
dalam jasad manusia, apakah makna ‘hakikat sebenarnya’ yang ingin disampaikan?
Apakah ‘fungsi’ proses kejadian tersebut? Jom sama-sama kita fikirkan.
Nafs (النَفْسُ)
bermaksud Diri Dalaman (psyche) atau Keperibadian (personality)
Daripada 295 kali perkataan النَفْسُ yang disebut
dalam bentuk kata nama (الإسْمُ)
dalam al-Qur’an, terdapat TIGA terma yang memiliki ciri (characteristic), sifat (trait) (الصفة) dan corak (pattern) diri dalaman (النَّفْسُ) manusia, khasnya jika diukur daripada
aspek HUBUNGAN DIRI MANUSIA DENGAN TUHANnya, iaitu Allah (swt). Hubungan ini
diukur daripada aspek jauh-dekatnya (التَقَرُّبُ) hubungan manusia dengan Allah (swt). Diri
dalaman ini mungkin boleh difahami di zaman sekarang sebagai peribadi (self),
keperibadian (personality), psiki manusia (human psyche) dan jiwa (soul). Ia
BUKAN bermakna aspek jasad manusia (people/human being) yang bersifat luaran
atau jasad (body), tetapi diri dalaman (inner dimension of man) manusia yang
disebut jiwa (soul), bersifat kerohanian (روحانية) dan spiritual, yang mencorakkan sifat dan
tingkahlaku manusia bagi membentuk satu pengenalan dan identiti diri seseorang tersebut
menurut perspektif atau sisi pandang Allah (swt), yang mungkin tidak dilihat
sedemikian oleh manusia umumnya. Ini berbeza dengan personaliti/keperibadian
dalam psikologi, yang menumpukan kepada pandangan umum (public) terhadap
manusia, dan penilaian hubungan MANUSIA DENGAN PERSEKITARANnya, termasuk
manusia lain.
Nafs
Ammarah (النَفْسُ الأمَّارَةُ)
Dalam disiplin dan kajian Tasawwuf dan Psikologi
Islam, jika diukur dari aspek hubungan manusia-Tuhan, dimensi dalaman (inner
psyche) atau jiwa (soul) manusia yang paling jauh dari Tuhannya, dan bertahap paling
rendah (low layer/stratum) adalah Nafs La’ammaratu bissu’ (النَّفْسُ
لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ). Diri ini bermaksud jiwa/diri
yang mengarah (commanding soul) kepada perlakuan kejahatan (لَأَمَّارَةٌ
بِالسُّوءِ), yang menghasut
manusia kepada kemaksiatan, dan mungkin diterjemahkan oleh ahli falsafah
sebagai jiwa yang lebih rendah (lower soul) dan jiwa yang penuh berselera
(appetitive soul). Jiwa ini merupakan titik permulaan (locus) atau agen dalaman
untuk keinginan diri (desire) yang melampau dan nafsu (passion) yang
berapi-api. Jiwa ini juga merupakan kesedaran ego/diri (ego-consciousness) manusia
biasa yang terlibat kepada pelbagai godaan (sensuous) dan kelazatan (sensual)
keduniaan dan kebendaan.[26]
Corak dan sifat diri ini pernah digambarkan
oleh Allah (swt) dalam kisah godaan isteri kepada menteri dan majikan (lord)
nabi Yusuf (as), yang tidak dapat menahan nafsu dirinya untuk menggoda nabi
Yusuf (as) yang amat tampan, seperti yang disebut dalam al-Quran, ‘Dan saya (isteri
kepada Aziz) tidak berani membersihkan diri saya sendiri [dari kecelaan ini].
Sesungguhnya jiwa (النَّفْسُ)
itu selalu menyuruh kepada kejahatan (لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ).’ (12:53) [27]
Gambaran jiwa/diri yang penuh nafsu ini telah dikategorikan oleh para Sufi dan
filasuf sebagai Jiwa Ammarah, diri dalaman lapisan pertama (1st
spectrum) manusia.
Jiwa/diri Ammarah ini mampu dikendali dan
dikawal hanya dengan rahmah Allah (swt) seperti yang disebut, ‘kecuali yang
dirahmati Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang’ (إِلَّا
مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ).
Dalam hal ini, manusia perlu sentiasa memohon keampunan (إستغفر) dan
kerahmatan (إرحم) kepada hanya Allah
(swt) agar Diri Ammarah mereka dapat dikawal dan dikendali supaya tidak
menjurus kepada kejahatan dan kemaksiatan dalam kehidupan mereka.
Berkaitan dengan agen dalaman yang wujud dalam
jiwa manusia, yang menyuruh kepada kejahatan, terdapat satu hadith (saw), yang
bermaksud, ‘Tidak ada seorang pun di antara kamu melainkan telah ditugaskan
untuknya (قَدْ وُكِّلَ بِهِ)
teman daripada Jin (قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ), dan
teman daripada malaikat (قَرِينُهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ). Mereka berkata: Dan [adakah terdapat
kepada] kamu wahai Rasulullah? Dia berkata: Dan saya (Muhammad saw) [juga],
tetapi Allah menolong saya terhadapnya, lalu dia (qarin dari Jin) memeluk Islam
(فَأَسْلَمَ), dan dia hanya menyuruh saya berbuat
baik.’ [28]
Adakah qarin/teman daripada Jin ini juga adalah bermaksud agen atau lokus
kejahatan bermaksud Nafs Ammarah atau yang lain? Penelitian lanjut
tentang ini perlu dilakukan.
Nafs
al-Lawwamah (النَّفْسُ اللَّوَّامَةُ)
Keperibadian hubungan hamba-Tuhan yang tahap
kedua disebut sebagai Nafs al-Lawwamah (النَّفْسُ اللَّوَّامَةُ). Menurut Sufi dan filasuf, [29]
bermula dengan lapisan paling bawah (Nafs Ammarah), diri dalaman
(psyche) manusia akan meningkat kepada lapisan kedua (2nd spectrum),
yang dipanggil al-Nafs al-Lawwamah, secara harfiah bermakna ‘jiwa
mengkritik diri’ (blaming soul) atau sering bermuhasabah diri (مُحاسَبَةُ النَّفْسِ). Jiwa ini bersifat sering menilai atau
mengkritik dirinya sendiri, yang menyedari sifat jahat dan buruk dirinya.
Dengan kata lain, jiwa ini merupakan lokus kepada hati nurani moral (moral
conscience). Ego (diri) ini yang terbentuk dalam dimensi ini pada dasarnya
adalah ego rasional (rational soul) yang memiliki aqal (عقل) (reason) dan intelek (intellect), jiwa
yang memberikan pertimbangan kritis terhadap dirinya sendiri dan orang lain.
Keperibadian Jiwa ini pernah disebut di dalam al-Qur’an, dengan sebutan, ‘Tidak
sama sekali (benar!), aku bersumpah demi jiwa yang mencela (وَلَا
أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ )’
(75:2) [30]
Nafs
al-Mutma’inah (النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ)
Menurut Sufi dan falsafah Islam, [31]
Jiwa/Diri yang paling dekat dengan Tuhan adalah Nafs Mutma’inah (النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ) (Jiwa yang Tenang)
(tranquil soul). Jiwa/Diri dalam lapisan ketiga (3rd spectrum) ini,
sentiasa dalam keadaan tenang (calm) dan stabil dalam menghadapi pergolakan
keinginan (desire) dan nafsu (passion), dan kekalutan pemikiran dan pandangan
jiwa ini telah berubah ke arah keheningan (stillness), ketenangan
(tranquallity) dan kesepian (quietude). Dimensi jiwa/diri (soul) ini, sering dikaitkan
dengan konsep qalbu (القَلْبُ)
(heart), yang merupakan teras kerohanian Manusia Bercahaya (man of light). Qalb
bermaksud pusat organ (center) kognitif esoterik yang halus/seni (esoteric
organs of cognition) yang mampu mencapai aspek misteri dan ajaib. Qalb juga
adalah organ kognisi supersensori (supersensory organ of cognition) yang mampu
menanggapi alam mistri (mystical experience), seperti juga yang telah
dihuraikan dalam penulisan terdahulu.[32]
Dalam kalangan Sufi, mereka berteori bahawa ‘Jiwa Berqalbu’ ini, adalah ambang
(threshold) untuk menuju kepada dimensi Kewujudan Tuhan (divine dimension of
Being), yang berkewujudan cahaya (luminous nature), yang akhirnya tersingkaplah
misteri Kewujudan Dua Alam, iaitu di antara alam murni cahaya Tuhan (light of
God) dengan alam dunia kegelapan kebendaan (material) di bawah cengkaman
Syaitan (dominion of satan).
Di dalam al-Qur’an, tanpa huraian yang penuh
berfalsafah dan misteri, Allah (swt) menjelaskan dengan mudah bahawa mereka
yang telah mencapai ketaqwaan, ketenangan dan kesempurnaan diri ini akan disahut/dijemput
dengan pernuh penghormatan, dengan seruan, ‘(Dikatakan kepada orang-orang yang
bertakwa): “Wahai jiwa/diri yang tenang (النَّفْسُ
الْمُطْمَئِنَّةُ﴿! Kembalilah
kepada Tuhanmu (Allah swt) dengan keadaan yang meredhai dan diredhai (رَاضِيَةً
مَّرْضِيَّةً), maka masuklah kamu
dalam [kalangan] hamba-hambaKu, dan masuklah kamu ke dalam syorgaKu.” (89:27) [33]
Dilihat daripada penilaian diri manusia,
Tradisi Barat mencadangkan penilaian dan keperibadian dalam konteks HUBUNGAN
MANUSIA DENGAN ALAM PERSEKITRANnya, termasuk manusia, maka terlahirlah konsep ‘personality’
dalam bidang Psikologi. Manakala al-Qur’an menjelaskan keperibadian manusia
dalam konteks HUBUNGAN HAMBA-TUHAN (عِبَادُ اللهُ), yang tergambar dengan jelas dalam konsep
Jiwa/Diri manusia (soul/self), yang sebahagiannya disebut dalam konsep NAFS
dalam al-Qur’an.
Amat menarik jika diteliti di sini, dalam Nahu
Bahasa Arab (النَحْوُ اللغة العربية)
(Arabic Grammar), susunan perkataan, contohnya, Nafs al-Mutma’nah
disebut sebagai sifat (الصفة)
(adjective) dan yang disifatkan/pemilik sifat (الموصوف) (nominal noun), seperti sifat tenang (الْمُطْمَئِنَّةُ) yang dikaitkan dengan pemiliknya nafs (النَّفْسُ), maka terbentuk perkataan (النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ), dan jarang sekali
didapati susunan ini dalam mana-mana terma-terma nafs (النَّفْسُ) yang wujud dalam al-Qur’an. Oleh kerana
itu, terma sifat dan pemilik sifat ini boleh dibentuk kepada konsep penilaian
dan keperibadian manusia sebagai identiti manusia sebenarnya. Konsep
keperibdian ini sudah tentu boleh dicerna, dikaji dan dijadikan istilah yang
sah dan pratikal dalam pembinaan psikometrik personaliti dalam kajian psikologi
Islam.
RUJUKAN
Ahmad
Absar. 1992. Qur’anic Concepts of Human Psyche. Dlm. Zafar Afaq Ansari
(editor). Qur’anic Concept of Human Psyche, hlm. 15-37. Islamabad:
Islamic Reasearch Institute Press; Qur’anic
Concepts of Human Psyche.pdf: file:///E:/2022-11-24%20Publishing/2022-12-24%20Online%20Library/Tasawwuf/Qur%E2%80%99anic%20Concepts%20of%20Human%20Psyche.pdf
Dictionary.
Com. LLC. 2022: Dictionary.com
| Meanings and Definitions of Words at Dictionary.com: https://www.dictionary.com/
Dotdash
Media, Inc. 2023. Verywell Mind - Know More. Live Brighter.:
https://www.verywellmind.com/
Encyclopædia
Britannica, Inc. 2023: Encyclopedia Britannica | Britannica:
https://www.britannica.com/
GitHub,
Inc. 2023: GitHub
- ejtaal/mr: Arabic - English word based dictionaries compilation: https://github.com/ejtaal/mr
Ibn
Kathir. 2003. Tafsir Ibn Kathir. Terjemahan. Edisi ke-2. Safi al-Rahman
al-Mubarakpuri Riyard, et.al. Lebanon: Maktabah al-Dar al-Salam; Tafsir
Ibn Khathir : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive:
https://archive.org/details/TafsirIbnKhathir/TafsirIbnkhathir1/
Kais
Dukes, 2009-2017. The Quranic Arabic Corpus: The Quranic Arabic Corpus - Word by Word
Grammar, Syntax and Morphology of the Holy Quran: https://corpus.quran.com/
Quran.com.
2023. Hadith, Sunnah.com
- Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم): https://sunnah.com/
Tanzil -
Quran Navigator. 2007-2023: Tanzil Project. Tanzil Documents:
https://tanzil.net/docs/home
The
Wikimedia Foundation, Inc. 2020: Wikipedia, the free encyclopedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
ENDNOTE
[1]
Biodata ringkas penulis boleh didapati melalui: Mostafa Kamal Mokhtar |
Facebook: https://www.facebook.com/mostafakamal.mokhtar/
; atau penulisan penulis boleh dibaca melalui: Mostafa
Kamal Mokhtar - Google Scholar:
https://scholar.google.com.my/citations?view_op=list_works&hl=en&hl=en&user=zjjG6_8AAAAJ%E2%80%AC%E2%80%AC%E2%80%AC&user=XmbGEQ8AAAAJ
; atau Dr. MOSTAFA KAMAL MOKHTAR
(PhD). (mostafakamalmokhtar1961.blogspot.com): https://mostafakamalmokhtar1961.blogspot.com/
; atau (46) Mostafa
Kamal Mokhtar | LinkedIn : https://www.linkedin.com/in/mostafa-kamal-mokhtar-14558b50/
; penulis boleh dihubungi melalui mostafakamalmokhtar@gmail.com
[3] Moral philosophy
Definition & Meaning | Dictionary.com: https://www.dictionary.com/browse/moral-philosophy
[5] What Is
Personality Psychology? (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/personality-psychology-4157179
[6] What Is
a Personality Test? (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-personality-testing-2795420
[7] Kendra Cherry.
What is Personality? In Dotdash Media, Inc., 2023; Personality:
Definition, Theories, & Types (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-personality-2795416;
Kendra Cherry berpendidikan Sarjana Sains dalam pendidikan dari Boise State
University dengan minat penyelidikan utama dalam bidang psikologi pendidikan.
Beliau juga memiliki Ijazah Sarjana Muda Sains dalam psikologi dari Idaho State
University.
[8] Personality:
Definition, Theories, & Types (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-personality-2795416
[9] Theories
and Terminology of Personality Psychology (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/personality-psychology-study-guide-2795699
[10] Psychological
Theories: Definition, Types, and Examples (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-a-theory-2795970
[11] Theories
and Terminology of Personality Psychology (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/personality-psychology-study-guide-2795699
[12] Theories
and Terminology of Personality Psychology (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/personality-psychology-study-guide-2795699
[13] Big
5 Personality Traits: The 5-Factor Model of Personality (verywellmind.com):
https://www.verywellmind.com/the-big-five-personality-dimensions-2795422
[14] Big
5 Personality Traits: The 5-Factor Model of Personality (verywellmind.com):
https://www.verywellmind.com/the-big-five-personality-dimensions-2795422
[15] Personality:
Definition, Theories, & Types (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-personality-2795416
[16] Personality:
Definition, Theories, & Types (verywellmind.com): https://www.verywellmind.com/what-is-personality-2795416
[17] Personality
disorders - Symptoms and causes - Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/personality-disorders/symptoms-causes/syc-20354463
[18] The Quranic Arabic Corpus - Word by Word
Grammar, Syntax and Morphology of the Holy Quran: https://corpus.quran.com/
[19] (وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ﴿التكوير: ١٨﴾)
[20] (خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَٰلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ﴿المطففين: ٢٦﴾)
[21] Lihat juga dalam ayat taha (طه) (20:40) dan al-Qasas (القَصَص) (28:19,
33).
[22] Tafsir
Ibn Khathir : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive:
https://archive.org/details/TafsirIbnKhathir/TafsirIbnkhathir1/
[24] Tafsir
Ibn Khathir : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive:
https://archive.org/details/TafsirIbnKhathir/TafsirIbnkhathir1/
[25] Sahih Muslim 2658b; In-book reference: Book
46, Hadith 34; USC-MSA web (English) reference: Book 33, Hadith 6423: Sahih Muslim 2658b
- The Book of Destiny - كتاب
القدر - Sunnah.com - Sayings
and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم): https://sunnah.com/muslim:2658b:
dalam penafsiran al-Rum 30:30,
(حَدَّثَنَا حَاجِبُ بْنُ الْوَلِيدِ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ
حَرْبٍ، عَنِ الزُّبَيْدِيِّ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ
الْمُسَيَّبِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلاَّ يُولَدُ عَلَى
الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِـّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ كَمَا
تُنْتَجُ الْبَهِيمَةُ بَهِيمَةً جَمْعَاءَ هَلْ تُحِسُّونَ فِيهَا مِنْ جَدْعَاءَ.
ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ وَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ): (فِطْرَةَ اللَّهِ
الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لاَ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ)
[26] Ahmad Absar. 1992. Qur’anic
Concepts of Human Psyche, hlm. 31-32.
[27] (وَمَا
أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ
رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿يوسف:
٥٣﴾)
[28] Mishkat al-Masabih 67 - Faith - كتاب الإيمان - Sunnah.com - Sayings and Teachings of
Prophet Muhammad (صلى الله عليه
و سلم): https://sunnah.com/mishkat:67
وَعَنِ
ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: " مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ
قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ وَقَرِينُهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ. قَالُوا: وَإِيَّاكَ
يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: وَإِيَّايَ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَعَانَنِي عَلَيْهِ
فَأَسْلَمَ فَلَا يَأْمُرُنِي إِلَّا بِخَيْرٍ ". رَوَاهُ مُسلم (المرجع:
مشكاة المصابيح 67؛ المرجع في الكتاب: الكتاب الأول ، الحديث 61)
Sahih Muslim 2814a - Characteristics of
the Day of Judgment, Paradise, and Hell - كتاب صفة القيامة والجنة والنار - Sunnah.com - Sayings and Teachings of
Prophet Muhammad (صلى الله
عليه و سلم): https://sunnah.com/muslim:2814a
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَإِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ إِسْحَاقُ
أَخْبَرَنَا وَقَالَ، عُثْمَانُ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ سَالِمِ
بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ
إِلاَّ وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ " . قَالُوا
وَإِيَّاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ " وَإِيَّاىَ إِلاَّ أَنَّ اللَّهَ
أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلاَ يَأْمُرُنِي إِلاَّ بِخَيْرٍ " .(
المرجع: صحيح مسلم 2814 أ؛ المرجع في الكتاب: كتاب 52 ، الحديث 62)
[29] Ahmad Absar. 1992. Qur’anic
Concepts of Human Psyche, hlm. 32.
[30] (وَلَا
أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ﴿القيامة: ٢﴾)
[31] Ahmad Absar. 1992. Qur’anic
Concepts of Human Psyche, hlm. 32.
[32] Perbincangan lanjut mengenai QALB telah
dihuraikan oleh penulis dalam artikal bertajuk: Makna Brain (otak), Konsep
Heart (hati spiritual) dan Mind (minda) mengikut Pandangan Semasa, dengan
Konsep Qalb (القَلْبُ) menurut Al-Qur’an: Satu
Penelitian Perbandingan.
[33] (يَا
أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿الفجر:
٢٧﴾)
(يَا
أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي
إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي
فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي
جَنَّتِي ﴿٣٠﴾)
No comments:
Post a Comment