Sunday, 4 December 2022

Pengantar Sains Sosial / Introduction to Social Sciences by Dr. Mostafa Kamal Mokhtar (Ph.D.)

 PENGANTAR SAINS SOSIAL / INTRODUCTION TO SOCIAL SCIENCE

Author: Dr. Mostafa Kamal Mokhtar (Ph.D.)[1]

ISI KANDUNGAN

TAJUK 1: PENGENALAN ILMU SAINS SOSIAL.. 2

Ringkasan Umum Ilmu Sains Sosial 2

Pengenalan Ringkas tentang Ilmu Pengetahuan Manusia. 3

Konsep Bidang Sains Sosial 4

Sejarah Asal-Usul dan Pekembangan Ilmu Sains Sosial 6

Struktur Penyelidikan Sains Sosial 8

TAJUK 2: DISIPLIN DALAM ILMU SAINS SOSIAL.. 9

Kajian Komunikasi (Communication studies) 10

Ekonomi (Economics) 11

Pendidikan (Education) 12

Geografi Manusia (Human Geography) 13

Undang-Undang (Law) 14

Linguistik (Linguistics) 15

Sains Politik (Political Science) 16

Pentadbiran Awam (Public administration) 18

Psikologi (Psychology) 19

Sosiologi (Socialogy) 20

Sejarah (History), Antropologi (Anthropology) dan Arkeologi (Archaeology) 22

TAJUK 3: PERSOALAN DAN PERBINCANGAN.. 24

Penulisan Esei 24

RUJUKAN.. 27

GLOSARI/GLOSSARY.. 28

Ilmu Kemanusiaan (humanities). 28

Ilmu Sains (Sciences). 29

Penyelidikan Kualitatif (qualitative method) 31

Penyelidikan Kauntitatif (quantitative research) 32

Metod Saintifik (scientific method) 33

Bukan Sains (non-science) 34

Kaedah deskriptif (descriptive) dan preskriptif (prescriptive) 34

Pendekatan objektiviti (objectivity) dan subjektiviti (subjectivity) 35

Perkara ideal (ideal) dan realiti (reality) 36

Penyelidikan Asas (basic research) 36

Penyelidikan Gunaan (applied) 37

Penyelidikan Empirikal (empirical) 38

Penyelidikan Bukan Empirikal (non-empirikal) 39

Penakulan deduktif (deductive reasoning) dan induktif (inductive) 40

Maklumat fakta (factual), hipotesis (hypotheses) dan teoritikal (theoritcal) 40

Kewujudan mental (mental state) dan fizikal / metarial (physical/material) 42

Lampiran 1: The History of Knowledge 44

Lampiran 2: Kaedah Saintifik (Scientific Method) 45

Lampiran 3: Ilmu Pengetahuan Manusia Era Moden. 45

Lampiran 4: Disiplin-Disiplin dalam Sains Sosial 46

 


TAJUK 1: PENGENALAN ILMU SAINS SOSIAL

Ringkasan Umum Ilmu Sains Sosial [2]

SAINS SOSIAL (Social Science) adalah cabang sains yang berkaitan dengan: a) Institusi (institution) dan Fungsi (functioning) masyarakat manusia (human society); b) Hubungan sesama individu (interpersonal relationships of individuals) dalam aspek ‘bertingkahlaku’ sebagai ahli dalam masyarakat; c) Disiplin (discipline) akademik, seperti ekonomi, sains politik, yang berurusan dengan fasa atau aspek tertentu masyarakat manusia (phase or aspect of human society).

Pengkajian sains sosial atau sains lembut (soft science) adalah mengkaji aspek manusia di dunia, iaitu pengkajian dan penilaian yang mendalam (in-depth study) terhadap tingkah laku manusia dengan menggunakan kaedah saintifik (scientific methods), sama ada secara kuantitatif atau kualitatif (quantitative or qualitative).

Perkara penumpuan utama (subject matter) sains lembut (soft science) merangkumi aspek subjektif atau objektif (subjective or objective). Berbeza dengan sains keras (hard science) atau sains semulajadi (natural science), sains sosial mendedahkan aspek subjektif, objektif, inter-subjektif (inter-subjective) dan struktur masyarakat (structural aspects of the society). Dengan kata lain, Sains sosial mengukur perkembangan dan kemosorotan sesuatu masyarakat. Tugasnya (work) adalah untuk melihat hala-tuju (direction) sesuatu perkembangan masyarakat tertentu, dan yang memungkinkan proses penambahbaikan ke atas sebarang kekurangan dan kelemahan, demi kebaikan keseluruhan manusia (entire race).

Jika diteliti bukti-bukti sejarah (historical evidences), kita akan dapati bahawa sains sosial telah menjadi bahagian/komponen penting yang berterusan dalam proses pembangunan (constant part of the development) umat manusia (human race). Adalah menarik untuk diketahui bahawa ahli falsafah yang hebat, seperti Plato (427-347 SM dan Aristotle (384-322 SM), merupakan peneraju (advocates) atau pencetus sains sosial, dan pemikiran falsafah mereka mendasari keberadaan atau kewujudan sains sosial (objectives of social sciences). Jadi, sains sosial memang wujud dalam kehidupan seharian kita dan mempunyai peranan penting (pivotal role) dalam proses pertumbuhan dan pembangunan masyarakat.

Secara amnya, boleh disimpulkan bahawa cabang-cabang (branches) atau disiplin utama sains sosial akan sentiasa merangkumi pelbagai sub-disiplin, dan ini mungkin menjadi sebab kenapa takrifan dan definisi sains sosial yang ringkas dan padat sukar diperoleh. Walau bagaimanapun, dalam pengkajian mereka tentang masyarakat dan tingkah laku manusia, pelbagai disiplin sains sosial tersebut, secara kolektif, membentuk apa yang dikenali sebagai SAINS SOSIAL (SOCIAL SCIENCES). Disiplin sains sosial berasal dari pelbagai bidang pengajian (field of study), dan walaupun bidang sains sosial saling berbeda, namun semuanya bertujuan untuk memahami dan menjelaskan masyarakat (social) dan tingkah laku manusia (human behavior).

Pengenalan Ringkas tentang Ilmu Pengetahuan Manusia

Umumnya,[3] ilmu pengetahuan manusia boleh dibahagikan kepada a) pengetahuan tentang manusia, termasuk kebudayaan dan produk mereka; dan b) pengetahuan tentang alam sekitar semulajadi. Pengetahun manusia sentiasa berubah mengikut perubahan zaman dan tempat, tetapi perubahan tersebut tidak berada pada tahap yang bermakna sehinggalah ia mencapai tahap yang disebut sebagai pengetahuan saintifik. Pengetahuan saintifik (scientific knowledge) ialah pengetahuan yang telah dikumpulkan, diklasifikasikan, dihubungkan, dan ditafsirkan secara sistematik. Ia berkenaan dengan mempelajari konsep dan mengaplikasikan konsep tersebut pada keadaan tertentu, bukannya sekadar mempelajari sejumlah besar maklumat yang tidak diproses secara saintifik.

Pada zaman moden ini, penekanan manusia adalah kepada pencarian ilmu sains (search for scientific knowledge). Ilmu tersebut telah membahagikan Ilmu Pengetahuan Manusia kepada beberapa bahagian (areas), jurusan (stream) dan bidang (bidang), dan setiap ilmu pengetahuan tersebut mewakili pengumpulan dan kajian data yang sistematik, yang boleh dikumpulkan secara kasar kepada tiga bidang utama, iaitu a) sains sosial (social sciences); b) sains semulajadi (natural sciences); dan c) kemanusiaan (humanities). Setiap bidang tersebut dibahagikan kepada beberapa sains atau disiplin khusus untuk memudahkan kajian yang lebih intensif dan pemahaman yang lebih mendalam.

Sains Sosial ialah bidang pengetahuan manusia yang berkaitan dengan semua aspek kehidupan bagi satu kumpulan manusia (the group life of human beings), atau melihat manusia secara berkumpulan. Sedangkan Sains Semulajadi adalah berkaitan dengan persekitaran semula jadi tempat manusia wujud dan tinggal. Ia termasuk sains seperti; a) fizik dan kimia, yang berurusan dengan undang-undang semulajadi (natural law) berkaitan jirim (matter), gerakan (motion), ruang (space), jisim (mass), dan tenaga (energy);  b) biologi, yang berkaitan dengan benda atau makhluk hidup (living things).

Bidang pengajian seterusnya ialah kemanusiaan, yang berkaitan dengan hasil dan sastera, muzik, seni, dan falsafah. Kemanusiaan berkait rapat dengan sains sosial kerana kedua-duanya berurusan dengan manusia dan budaya mereka. Sains sosial, bagaimanapun, paling mementingkan unsur-unsur asas kebudayaan (basic elements of culture) yang menentukan corak umum tingkah laku manusia. Kemanusiaan pula menangani aspek-aspek istimewa atau khusus kebudayaan manusia, terutamanya mementingkan aspek kemampuan manusia untuk menyatakan nilai-nilai kerohanian dan estetik, demi menemukan makna kehidupan (meaning of life). Manakala Sains Sosial mengkaji isu-isu manusia secara sistematik dan saintifik. Kemanusiaan pula lebih menumpukan aspek emosi dan perasaan manusia itu sendiri, dan tidak kepada sistem yang digunakan untuk mempertajam atau memperhalusi fokus aspek-aspek tersebut.

Konsep Bidang Sains Sosial

Umumnya, SAINS SOSIAL (Social science) digunakan sebagai Istilah Umum (umbrella term) yang mencakupi dan merujuk kepada disiplin-disiplin, seperti antropologi (anthropology), arkeologi (archaeology), kriminologi (criminology), ekonomi (economics), pendidikan (education), linguistik (linguistics), undang-undang (law), kajian komunikasi (communication studies), sejarah (history), sains politik (political science), sosiologi (sociology), geografi manusia (human geography) dan psikologi (psychology) dan seumpamanya. Walau bagaimanapun, istilah (terma) ini kalau diteliti dalam konteks khusus merujuk kepada asal-usul sains masyarakat (original science of society) yang ditubuhkan dalam sosiologi pada abad ke-19. Dalam segi etimologi (etimology), perkataan sosiologi (sosio-logi) merujuk kepada dua perkataan dalam Bahasa Latin: socius, ‘sahabat’ (companion); dan dalam Bahasa Greek λόγος, logos, bermaksud word (perkataan), knowledge (pengetahuan), study (kajian). Istilah ini, dari segi kegunaannya, sering disebut oleh Emile Durkheim (1858-1917), Karl Marx (1818-1883) dan Max Weber (1864-1920), yang dianggap sebagai arkitek/pembina utama bidang Sains Sosial di zaman moden ini.

Dari aspek metodologi (methodology), ahli  positivis sosial (positivist social) menggunakan kaedah atau metod yang menyamai sains semulajadi (natural sciences), disebut saintifik metod (scientific method), sebagai alat (tools) untuk memahami masyarakat dan tingkahlaku manusia, dan seterusnya mentakrifkan ilmu tersebut dalam pengertian modennya dengan lebih ketat dan tersusun. Pun begitu, ahli pentafsir sains sosial (Interpretivist social scientists) masih menggunakan penggunaan kritikan sosial (social critique) atau tafsiran simbolik (symbolic interpretation) dalam pengkajian mereka, melebehi kaedah sekadar membina Teori (Theory) yang boleh dibuktikan salah secara empirikal (constructing empirically falsifiable theories), yang akhirnya membolehkan ilmu sains tersebut berada dalam pengertian yang lebih luas dan mencakupi. Dalam amalan akademik moden, penyelidik selalunya bersifat mempelbagaikan atau meluaskan (eclectic) penggunaan pelbagai metodologi (multiple methodologies) dalam penyelidikan mereka, seperti penggunan gabungan kaedah atau teknik kuantitatif dan kualitatif. Istilah Penyelidikan Sosial (social research) kini sudah pun mencapai tahap autonominya (degree of autonomy) tersendiri, yang telah diiktiraf sebagai pengamal (practitioner) keilmuan yang menggunakan kepelbagaian disiplin tetapi berkongsi matlamat dan kaedah yang sama, iaitu mengkaji tingkahlaku manusia secara berkumpulan atau bermasyarakat.

 

Sejarah Asal-Usul dan Pekembangan Ilmu Sains Sosial

Sejarah wujudnya  sains social bermula pada Zaman Pencerahan (Age of Enlightenment) selepas 1650, yang menyaksikan revolusi dalam ilmu falsafah semulajadi (natural philosophy), mengubah kerangka asas (basic framework) yang membolehkan individu memahami apa yang dimaksudkan sebagai ‘saintifik’ (scientific). Pada zaman tersebut, gerakan ini muncul daripada falsafah moral (moral philosophy), dan dipengaruhi oleh Zaman Revolusi (Age of Revolutions), seperti revolusi Perindustrian (Industrial revolution) dan revolusi Perancis (French revolution).  Apa yang dibangunkan adalah sains eksperimen dan gunaan (experimental and applied), iaitu asas pengetahuan sistematik (systematic knowledge-bases) atau amalan preskriptif (prescriptive practices), yang berkaitan dengan perkembangan dan peningkatan sosial sekumpulan masyarakat yang dianggap sebagai satu entiti yang saling berinteraksi di antara satu sama lain (social improvement of a group of interacting entities).

Sekitar permulaan abad ke-20, Falsafah Pencerahan (Enlightenment philosophy) telah mencabar pelbagai pihak. Hakikatnya, penggunaan teori klasik (classical theories) telah berlaku begitu lama, dan perlu berubah, dan perubahan tersebut bermula pada zaman revolusi saintifik (the scientific revolution), yang menampakkan pelbagai bidang ilmu ketika itu telah mula menggunakan metod matematik (mathematics studies) dalam kajian eksperimen (experimental studies) mereka, dan meneliti timbang-tara (examining equations) yang sesuai untuk membina struktur teori (theoretical structure) baru. Akhirnya, perkembangan metodologi sub-bidang telah bertukar sifat menjadi terlalu kuantitatif.

Bagaimanapun, kecenderungan baru tersebut mula berubah kembali. Sifat semulajadi pengkajian saintifik (scientific inquiry) yang bersifat antar-disiplin (interdisciplinary) dan rentas-disiplin (cross-disciplinary) mengenai tingkah laku manusia (human behavior), faktor sosial dan faktor persekitaran (social and environmental factors), telah mempengaruhi kebanyakan pengkaji sains semulajadi (natural sciences) mula berminat mengunakan beberapa aspek metodologi sains sosial (social science methodology) dalam kajian mereka. Contohnya, dalam isu kekaburan sempadan (boundary blurring) telah menimbulkan beberapa disiplin yang baru seperti penyelidikan sosial perubatan (social research of medicine), sosiobiologi (sociobiology), neuropsikologi (neuropsychology), bio-ekonomik (bio-economics), dan termasuk juga bidang sains sejarah dan sains sosiologi (history and sociology of science). Semakin hari semakin bertambah proses kesepaduan penyelidikan dan kaedah kuantitatif (quantitative research) mula digunakan kembali dalam kajian tingkahlaku manusia (human action), implikasinya (implication) dan kesannya (consequences).

 Di pihak sains sosial pula, pada separuh pertama abad ke-20, kaedah/metod statistik (statistics) atau analisis statistik (analytical statistics) telah berdiri sendiri menjadi satu disiplin matematik gunaan (discipline of applied mathematics), yang digunakan dengan penuh keyakinan dalam pengkajian ilmu sains sosial.

Gambaran Sejarah keseluruhan ILMU dan klasifikasinya yang pernah dicapai oleh ‘tamadun atau tradisi barat’ tentang manusia dan masyarakatnya, yang dibincangkan seperti di atas, boleh diteliti secara ringkasnya seperti di dalam: Lampiran 1: The History of Knowledge.

Selain disebut Sains Sosial, ilmu ini juga disebut Pengajian Sosial (social studies)[4] bila dikaitan dengan komponen penting yang perlu wujud dalam pembelajaran dan pengajian. Pengajian sosial ialah pengajian bersepadu (integrated study) sains sosial dan kemanusiaan (humanities) untuk menggalakkan kecekapan sivik (civic competence). Dalam program pendidikan, pengajian sosial menyediakan pengajian yang teratur dan sistematik berdasarkan disiplin seperti antropologi, arkeologi, ekonomi, geografi, sejarah, undang-undang, falsafah, sains politik, psikologi, agama, dan sosiologi, serta kandungan yang sesuai dari kemanusiaan (humanities), matematik, dan sains semulajadi (natural sceinces). Tujuan utama pengajian sosial adalah untuk membantu golongan muda mengembangkan kebolehan dalam proses membuat keputusan yang bermaklumat dan berasas rasional, demi kebaikan awam sebagai warganegara masyarakat demokratik yang pelbagai budaya dalam dunia yang saling bergantung di antara satu sama lain.

Struktur Penyelidikan Sains Sosial

Dalam semua penyelidikan sama ada dalam bidang sains semujadi atau sains sosial, terdapat Struktur Penyelidikan (Structure of Researh) yang digunapakai sebagai langkah ke arah menghasilkan dapatan penyelidikan dan ilmu pengetahuan yang mampu dipertahankan secara ilmiah dan bersifat objektif yang boleh diperakukan kepakarannya.

Dari segi penyelidikan di lapangan (field study), walaupun terdapat perbezaan kerana kesesuaian dan keperluan penyelidikan masing-masing, struktur penyelidikan yang dikongsi sama oleh hampir semua disiplin dan sub-disiplin dalam sains sosial adalah seperti berikut:[5]

a)    Kajian Rintis atau Pemerhatian (Observation).

b)    Bentuk Persoalan atau Permasalahan (Define the problem)

c)     Kajian Kepustakaan (Review the literature)

d)    Pemerhatian untuk kajian lanjut (depth post-observation)

e)     Membangunkan kerangka teori dan merumuskan hipotesis (Develop a theoretical framework and formulate a hypothesis)

f)      Pilih reka bentuk kajian (Choose the research design).

g)    Kumpul Data yang diperlukan (Collect the necessary data).

h)    Menganalisis Keputusan (Analyze the results).

i)      Buat Kesimpulan (Draw conclusions).

Struktur ini adalah sebagai panduan (outline) umum. Akan wujud perbezaan disebabkan wujudnya perbezaan keperluan dan kehendak sesuatu projek penyelidikan, dan setiap disiplin dalam bidang sains sosial menentukan sifat sebenar metodologi (exact nature of methodology), yang akan digunakan bertepatan dengan persoalan, permasalahan dan tujuan penyelidikan yang ingin diselesaikan dalam penerokaan dan pencarian ilmiah mereka.

 

TAJUK 2: DISIPLIN DALAM ILMU SAINS SOSIAL

Dalam pelbagai pendidikan dan penyelidikan di peringkat universiti, beberapa cabang ILMU diajar. Pada mulanya, hanya terdapat satu disiplin sahaja, iaitu FALSAFAH, yang diperkenalkan. Bidang falsafah bermaksud ‘cintakan kebijaksanaan atau ilmu’ (love for wisdom). Oleh itu, didapati bahawa Ijazah tertinggi dalam mana-mana pengajian ialah Doktor Falsafah (Ph.D.) (Doctor of Philosophy). Kemudian, apabila pengetahuan mula meningkat dan berkembang, keperluan dirasai untuk mengklasifikasikan pengetahuan ke dalam disiplin yang berbeza. Sains (science) dan Sains Sosial (social science) mula dibezakan. Kedua-duanya merujuk kepada pelbagai aspek realiti kehidupan manusia. Sains Alam Sekitar (environmental sciences) memperkatakan tentang ilmu pengetahuan mengenai alam semulajadi (natural) dan fizikal (physical). Sains Sosial (social sciences) pula memperkatakan tentang ilmu yang berkenaan dengan semua aspek masyarakat dan manusia itu sendiri.

Senarai disiplin sains sosial ini kadang-kadang terpisah dan kadang terkait. Disiplin itu dianggap terpisah, kerana sebahagian daripada bidang sejarah, geografi, dan psikologi tidak boleh dimasukkan sebagai sains sosial. Sebagai contoh, sebahagian sejarah dan geografi tergolong dalam kemanusiaan, dan bahagian psikologi pula tergolong dalam sains semulajadi. Pun begitu, disiplin tersebut juga akan menjadi terkait kerana disiplin sains sosial yang baharu muncul, seperti sains kognitif dan sosiobiologi, telah menggabungkan penemuan baharu dan cara baharu melihat realiti, maka ia semakin terkait di antara satu sama lain.

Contohnya, dengan perkembangan teknologi baru dan kemajuan teknologi dalam sains fizikal, perbezaan antara pelbagai sains semakin kabur dan disisplin baru dalam sains berkembang. Apabila bidang ini berkembang, sempadan pelbagai sains sosial berubah. Interaksi antara pelbagai sains sosial mewujudkan bidang baharu, seperti psikologi ekonomi, ekonomi psikologi, dan antropologi sosiopolitik. Dalam ekonomi dan sains politik juga, sekumpulan ahli ekonomi menyeru agar kedua-dua bidang ini diintegrasikan semula ke dalam ekonomi politik, dan sesetengah pusat pendidikan telah pun mempunyai jabatan ekonomi politik.

Begitu juga terjadi kepada interaksi antara sains semulajadi dan sains sosial. Perkembangan baru dalam teori genetik, telah menyebabkan ramai yang percaya, sudah tiba masanya untuk sains sosial baharu, seperti sains kognitif, yang menggabungkan psikologi, linguistik, falsafah, antropologi sosial, dan biologi molekul dalam penyelidikan mereka. Walaupun ia masih dalam proses pembentukan, definisi tentatif sains kognitif ialah kajian tentang bagaimana minda manusia mengenal pasti masalah tingkahlaku manusia, dan bagaimana ia menyelesaikan masalah tersebut.

Kerana semua pengetahuan saling berkaitan, terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan dalam mentakrif dan mengkatalogkan sains sosial. Selalunya, sukar untuk mengetahui di mana satu sains dan sains sosial berakhir, dan yang lain bermula. Bukan sahaja disiplin dalam sains saling berkaitan, tetapi keseluruhan sains semulajadi dan sains sosial juga saling berkaitan dengan kemanusiaan. Untuk memahami sejarah, adalah berguna, malah perlu, untuk memahami geografi; untuk memahami ekonomi, perlu memahami psikologi. Hujah yang sama boleh dibuat untuk semua ilmu pengetahuan manusia.

Seterusnya, berikut di bawah adalah sebahagian besar dan utama senarai disiplin dan sub-disiplin yang terangkum dalam pengkajian, pengajian dan pembelajaran dalam bidang sains sosial. Masih banyak lagi yang lainnya yang terus berkembang, akibat perkembangan masyarakat manusia yang saling berinterkasi dan berevolusi mengikut peredaran masa dan tempat.

Kajian Komunikasi (Communication studies)

Kajian komunikasi memperkatakan tentang proses dalam komunikasi manusia (human communication), biasanya ditakrifkan sebagai perkongsian konsep dan simbol untuk mencipta makna (sharing of symbols to create meaning). Disiplin ini merangkumi pelbagai topik, daripada perbualan bersemuka (face-to-face conversation) kepada saluran media massa (mass media outlets) seperti penyiaran televisyen (television broadcasting).

Kajian komunikasi juga mengkaji bagaimana mesej (messages) ditafsirkan melalui dimensi dalam konteksnya (dimensions of their contexts) tentang politik, budaya, ekonomi dan sosial. Komunikasi diinstitusikan (institutionalized) dengan perlbagai nama di universiti sekarang seperti kajian komunikasi (communication studies), komunikasi pertuturan (speech communication), kajian retorik (rhetorical studies), kajian media (media studies), seni komunikasi (communication arts), komunikasi massa (mass communication), ekologi media (media ecology), dan sains komunikasi dan media (communication and media science).

Kajian komunikasi mengintegrasikan aspek sains sosial dan kemanusiaan. Dari segi bidang sains sosial, disiplin komunikasi sering saling bertindih, antara lainnya, dengan sosiologi, psikologi, antropologi, biologi, sains politik, ekonomi, dan dasar awam (public policy). Dari perspektif kemanusiaan, program komunikasi yang mementingkan retorika (rhetoric) dan pujukan (persuasion), secara tradisionalnya, program ini mengaitkan pengajian dan kajiannya dengan sejarah ahli retorik Yunani Purba (rhetoricians of Ancient Greece). Bidang komunikasi ini juga sering diaplikasikan kepada bidang-bidang lain seperti kejuruteraan, seni bina, matematik dan sains maklumat (information science).

Ekonomi (Economics)

Ekonomi merupakan bidang yang cuba menganalisis dan menerangkan mengenai pengeluaran (production), pengedaran (distribution), dan penggunaan kekayaan (consumption of wealth) yang dikongsi dalam kalangan manusia. Perkataan Ekonomi berasal daripada dua perkataan bahasa Yunani, iaitu οκος [oikos], bermaksud keluarga, rumah tangga, harta pusaka; dan νόμος [nomos], bermakna adat dan undang-undang. Oleh kerana itu ekonomi bermaksud pengurusan rumah tangga (household management) atau pengurusan negara (management of the state).

Ahli ekonomi ialah orang yang menggunakan konsep dan data ekonomi dalam urusan profesion atau pekerjaan (course of employment), atau seseorang yang telah memperoleh ijazah universiti dalam bidang pengajian ekonomi. Takrifan ringkas klasik ekonomi, seperti yang ditetapkan oleh Lionel Robbins (1898-1984) pada tahun 1932, ialah ‘sains yang mengkaji tingkah laku manusia (human behavior) yang berkaitan dengan hubungan di antara cara yang terhad (scarce means) dengan kepenggunaan alternatif (alternative uses). Tanpa kekurangan cara dan kepenggunaan alternatif, maka tidak akan wujud masalah ekonomi. Dengan kata lain, ekonomi berusaha untuk mencapai keseimbangan antara keperluan dan sumber yang ada. Dalam aspek kewangan (kewangan), Peluasan dan perkembangan ruang lingkup (domain) ekonomi telah menyebabkan wujudnya imperialisme atau penjajahan ekonomi (economic imperialism) dalam dunia sekarang.

Pendidikan (Education)

Pendidikan merangkumi kemahiran pengajaran (teaching) dan pembelajaran (learning) yang khusus, dalam proses dan tanggungjawab ke arah penyampaian pengetahuan (imparting of knowledge), pertimbangan positif (positive judgement) dan kebijaksanaan (wisdom) yang ditanamkan dengan baik.

Sebagai salah satu aspek asasnya, pendidikan membawa maksud penyampaian atau ‘penanaman semula’ budaya (culture) dari generasi ke generasi seterusnya, selari dengan proses sosialisasi (socialization). Mendidik (to educate) berasal daripada bahasa Latin educare, bermaksud ‘menarik keluar’ (to draw out), iaitu ‘menarik keluar’ atau memudahkan terjelmanya bakat (talent) dan kemampuan (potential) seseorang individu. Pendidikan merupakan aplikasi pedagogi (application of pedagogy), dan satu badan penyelidikan (body of research) yang bersifat teori dan gunaan (theoretical and applied), yang amat berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan banyak disiplin lain seperti psikologi, falsafah, sains komputer, linguistik, neurosains, sosiologi dan antropologi.

Pendidikan seseorang individu bermula sejak lahir dan berterusan sepanjang hayat. Bahkan, terdapat kepercayaan bahawa pendidikan bermula sebelum kelahiran (prenatal), seperti yang dibuktikan oleh sesetengah ibu bapa bermain muzik atau membacakan kepada bayi dalam kandungan dengan harapan ia akan mempengaruhi perkembangan kanak-kanak itu. Pun begitu, bagi sesetengah orang, perjuangan (struggles) dan kejayaan (triumphs) dalam kehidupan seharian, dalam sebuah keluarga, memberikan jauh lebih makna dan manfaat, jika dibandingkan dengan pengajaran formal pra-sekolah. Oleh kerana itu, ahli keluarga mungkin mempunyai kesan pendidikan yang mendalam, bahkan lebih mendalam daripada ‘apa’ yang mereka sedari, walaupun pengajaran keluarga mungkin berfungsi secara tidak formal.

Geografi Manusia (Human Geography)

Umumnya, disiplin Geografi boleh dibahagikan kepada dua sub-bidang utama, iaitu geografi manusia (human geography) dan geografi fizikal (physical geography). Geografi Manusia memberi tumpuan terutamanya kepada alam persekitaran yang dibina, dan bagaimana ruang (space) dicipta, dilihat dan diurus oleh manusia, dan bagaimana pengaruh manusia terhadap ruang yang mereka duduki. Geografi fizikal pula, mengkaji persekitaran semula jadi dan bagaimana iklim, tumbuh-tumbuhan dan kehidupannya, tanah, air dan bentuk muka bumi dihasilkan dan berinteraksi di antara satu sama lain.

Hasil daripada kedua-dua sub-bidang tersebut yang menggunakan pendekatan yang berbeza, telah menghasilkan sub-bidang ketiga, iaitu geografi alam sekitar (environmental geography). Geografi alam sekitar ini telah menggabungkan geografi fizikal dan manusia, dan melihat interaksi antara alam sekitar dan tingkahlaku manusia dalam proses menjalani kehidupan mereka.

Pada mulanya, ahli geografi (geographer) cuba memahami bumi (earth) dari segi hubungan di antara fizikal (physical) dan ruang (space). Awalnya, ahli geografi menumpukan hanya pada ilmu pembuatan peta (map-making), dan mencari cara untuk memprojeksi (project) permukaan bumi dengan tepat. Dalam pengertian lain, geografi manusia telah merapatkan jurang antara sains semulajadi (natural sciences) dan sains sosial (social sciences). Manakala, Geografi Sejarah (Historical Georaphy) sering mengambil pendekatan menggabungkan kesemua sub-bidang tersebut.

Undang-Undang (Law)

Tidak seperti nilai etika (ethics) dan moral (moral), Undang-Undang dalam bahasa biasa (parlance), bermaksud peraturan dan tatacara kehidupan yang mampu dikuatkuasakan melalui institusi demi mencapai keadilan. Walau bagaimanapun, banyak undang-undang adalah berdasarkan Norma (norms) yang diterima oleh masyarakat tertentu, dengan demikian, undang-undang juga seharusnya mempunyai asas etika (ethical foundation.). Pengajian undang-undang selalu merentasi sempadan antara sains sosial dan kemanusiaan, tetapi bergantung juga kepada pandangan penyelidik terhadap objektif, tujuan dan kesan sesuatu penyelidikan itu yang dijalankan.

Undang-undang tidak selalunya boleh dikuatkuasakan (enforceable), terutamanya dalam konteks hubungan antarabangsa. Undang-undang ditakrifkan sebagai sistem peraturan (system of rules), konsep tafsiran (interpretive concept) untuk mencapai keadilan (justice). Pada pihak berkuasa, undang-undang dilihat sebagai kuasa atau otoriti (authority) untuk menengahkan kepentingan rakyat, dan juga sebagai perintah berdaulat (command of a sovereign), disokong oleh ancaman sekatan (threat of a sanction). Walau bagaimanapun, undang-undang boleh dipandang sebagai institusi sosial berpusat sepenuhnya (completely central social institution). Dasar undang-undang (legal policy) menggabungkan manifestasi pemikiran secara praktikal (practical manifestation of thinking) terhadap hampir setiap aspek ilmu sains sosial dan kemanusiaan.

Undang-undang amat berunsur politik, kerana ia dicipta oleh ahli politik. Undang-undang juga bersifat falsafah, kerana moral (moral) dan pujukan etika (ethical persuasions) telah membentuk idea-idea dalam undang-undang. Undang-undang juga memperihalkan kisah-kisah sejarah, kerana statut (statutes), juga kes dan kodifikasi undang-undang (case and codifications law) dibina berterusan dari semasa ke semasa.

Undang-undang juga bersifat ekonomi, kerana sebarang peraturan mengenai kontrak (contract), pelanggaran hak dan salahlaku (tort), undang-undang harta (property law), undang-undang buruh (labour law), undang-undang syarikat (company law) dan seumpamanya, mampu memberikan kesan berpanjangan ke atas pengagihan kekayaan (distribution of wealth). Dalam bentuk Kata Nama (noun), undang-undang (law) berasal daripada perkataan Bahasa Inggeris klasik Kuno ‘lagu’, membawa makna ‘sesuatu yang dibaringkan’ (lay down) atau ditetapkan (fixed); atau dalam bentuk kata adjektif (adjective) ‘legal’ berasal daripada perkataan Latin disebut ‘lex’.

Linguistik (Linguistics)

Linguistik menyelidik aspek mental, kognitif (cognitive) dan sosial dalam berbahasa dan penyampaian mesej kepada manusia (human language). Bidang tersebut dibahagikan kepada sub-bidang atau skop (scope) yang memfokuskan kepada aspek isyarat linguistik (linguistic signal), iaitu a) sintaksis (syntax) yang mengkaji peraturan (rules) yang mengawal struktur ayat); b) semantik (semantics) yang mengkaji tentang makna hakiki perkataan dan ayat; c) morfologi (morphology) yang mengkaji tentang struktur perkataan; d) fonetik (phonetics) yang mengkaji mengenai bunyi pertuturan;  dan fonologi (phonology) yang mengkaji tentang sistem bunyi abstrak bagi bahasa tertentu. Walau bagaimanapun, tugas dan kajian dalam bidang seperti linguistik evolusi (evolutionary linguistics) yang mengkaji kajian tentang asal usul dan evolusi Bahasa; dan psikolinguistik (psycholinguistics) mengkaji tentang faktor atau pengaruh psikologi dalam bahasa manusia, merupakan disiplin yang bersifat rentas semua sub-bidang tersebut.

Sebilangan besar penyelidikan moden dalam linguistik mengambil perspektif sinkronik (synchronic) yang memberi tumpuan kepada bahasa hanya pada masa dan masyarakat tertentu sahaja, dan sebahagian besar yang lainnya pula, khasnya kepada mereka yang terpengaruh dengan Noam Chomsky, melakukan kajian untuk merumuskan teori pemprosesan kognitif (cognitive processing)  dalam bahasa. Pun begitu, bahasa tidak wujud secara terpisah (vacuum), atau hanya wujud dalam otak, disebabkan itu, pendekatan lain seperti linguistik kontak (contact linguistics), kajian kreol (creole studies), analisis wacana (discourse analysis), linguistik interaksi sosial (interactional linguistics) dan sosiolinguistik (sociolinguistics) meneroka bahasa dalam konteks sosialnya, dengan kata lain mengambilkira aspek realiti sosial semasa.

Umumnya, Sosiolinguistik (Sociolinguistics) sering menggunakan kaedah analisis dan statistik kuantitatif yang tradisional, dalam menyiasat kekerapan ciri (frequency of features). Pun begitu, beberapa disiplin lain seperti linguistik hubungan (contact linguistics) menumpukan perhatian kepada analisis kualitatif (qualitative analysis). Walaupun kebanyakan bidang linguistik boleh difahami dengan jelas termasuk dalam kategori disiplin sains sosial, terdapat beberapa bidang seperti fonetik akustik (acoustic phonetics) dan neurolinguistik (neurolinguistics) tetap kekal menggunakan metod dan kaedah sains semulajadi (natural sciences). Linguistik dianggap bidang sampingan, tidak utama, dalam ilmu kemanusiaan (humanities), pun begitu, lama kelamaan menjadi lebih penting, pada abad ke-19 dan ke-20, lantaran pengkajian Ferdinand Saussure (1857-1913) yang dianggap sebagai bapa linguistik moden.

Sains Politik (Political Science)

Sains politik adalah satu disiplin akademik, dan penyelidikan yang berkaitan dengan mencipta kuasa dan mengawal bidang kuasa, serta menjalankan sistem pentadbiran dan pengurusan negara. Ia bersifat teori dan amalan dalam tindakan politik (the theory and practice of politics), dan menjalankan penghuraian (description) dan analisis terhadap sistem dan tingkah laku politik.

Bidang dan sub-bidang sains politik termasuk ekonomi politik (political economy), teori dan falsafah politik (political theory and philosophy), politik sivik dan perbandingan (civics and comparative politics), teori demokrasi langsung (theory of direct democracy), tadbir urus tanpa politik (apolitical governance), demokrasi langsung penyertaan (participatory direct democracy), sistem negara (national systems), analisis politik merentas negara (cross-national political analysis), pembangunan politik (political development), hubungan antarabangsa (international law), dasar luar (foreign policy), undang-undang antarabangsa (international law), pentadbiran awam (public administration), tingkah laku pentadbiran (administrative behavior), undang-undang awam (public law), tingkah laku kehakiman (judicial behavior) dan dasar awam (public policy). Sains politik juga mengkaji kuasa (power) dalam hubungan antarabangsa (international relations), dan teori Kuasa Besar (great power) dan Kuasa Besar (superpowers).

Dalam penyelidikan, sains politik menggunakan pelbagai metodologi, walaupun begitu, wujud beberapa tahun kebelakangan ini, telah menyaksikan peningkatan dalam penggunaan kaedah saintifik. Contohnya, percambahan pembinaan model deduktif formal (proliferation of formal-deductive model building) dan ujian hipotesis kuantitatif (quantitative hypothesis testing). Pendekatan-pendekatan baru juga diperkenalkan kepada disiplin ini, seperti pilihan rasional (rational choice), falsafah politik klasik (classical political philosophy), interpretivisme (interpretivism), strukturalisme (structuralism), behavioralisme (behavioralism), realisme (realism), pluralism (pluralism), dan institusionalisme (institutionalism).

Sains politik, sebagai salah satu bidang dalam sains sosial, telah menggunakan kaedah dan teknik yang berkaitan dengan jenis pertanyaan (kinds of inquiries) yang dicari. Di antaranya, sumber primer (primary source) seperti dokumen sejarah, wawancara, dan rekod rasmi; dan sumber sekunder (secondary sources) seperti artikel jurnal ilmiah. Sumber-sumber tersebut digunakan dalam pembinaan dan menguji teori. Kaedah empirikal juga digunakan seperti kajian tinjauan (survey research), analisis statistic atau ekonometrik (statistical analysis/econometrics), kajian kes (case study), eksperimen dan pembinaan model (model building). Tokoh seperti, Herbert Baxter Adams (1850-1901), amat dikenali dengan penciptaan frasa yang menggabungkan dua perkataan ‘sains politik’ dan ‘sejarah’ semasa mengajar subjek sejarah di Universiti Johns Hopkins.

Salah satu isu penting yang dikaji dalam sains politik adalah Kerajaan (government). Dengan wujudnya kerajaan, sesebuah negara mampu membuat undang-undang, dan setiap orang yang tinggal di negara itu perlu mematuhi undang-undang ini. Dalam isu sistem pentadbiran pula, dalam demokrasi (democracy), rakyatlah yang memberi kuasa kepada kerajaan apabila mereka memilih dalam pilihanraya yang diadakan. Dengan cara ini orang ramai membantu Parlimen negara, yang bertujuan membuat undang-undang. Manakala dalam sistem monarki (monarchy), raja atau raja/permaisuri yang mempunyai kuasa mutlak untuk mengambil keputusan atau undang-undang dan menguatkuasakannya.

Pentadbiran Awam (Public administration)

Sebagai salah satu cabang utama sains politik, pentadbiran awam (political science) boleh digambarkan, secara amnya, sebagai pembangunan, pelaksanaan dan kajian cabang-cabang dasar kerajaan (study of branches of government policy). Matlamat utama bidang ini adalah mengujudkan kebaikan awam (public good) dengan cara meningkatkan masyarakat sivil (civil society) dan keadilan social (social justice).

Walaupun pentadbiran awam mengikut sejarahnya, dirujuk kepada pengurusan kerajaan (government management), kini ia merangkumi Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), yang juga beroperasi dengan tujuan utamanya adalah kebaikan manusia (betterment of humanity). Ia juga adalah salah satu protokol kerajaan (government protocol) untuk menyelesaikan masalah awam. Menurut Anne Schneider dan Helen Ingram, makna dasar (policies) termasuklah membentuk wacana, teks, peraturan dan undang-undang.

Dalam proses penggubalan dasar awam (making of public policies), wujud beberapa perkara seperti: a) penguatkuasaan dasar, b) alat-alat (tools) yang diberikan kepada institusi untuk melakukan tugasnya, dan c) Tugas pentadbiran, yang amat bersifat pelbagai disiplin dalam pentadbiran awam. Ini sesuai dengan penglibatan luas para pentadbir awam yang bekerja di agensi awam, di semua peringkat kerajaan, dan melaksanakan pelbagai tugas.

Dari aspek penyelidikan dan pengkajian, Pentadbir Awam mengumpul dan menganalisis data (statistik), memantau operasi fiskal seperti belanjawan (budget), akaun (accounts) dan aliran tunai (cash flow), menganjurkan acara dan mesyuarat yang besar, mendraf perundangan, membangunkan dasar dan kerap melaksanakan aktiviti kerajaan yang diberi mandat oleh undang-undang. Berkenaan aspek terakhir ini, pentadbir awam mendapati diri mereka berkhidmat sebagai pegawai parol (parol officer), setiausaha, pencatat nota, pemproses kertas kerja dan penjaga rekod, pegawai undang-undang (notaries) orang awam, juruwang dan pengurus. Malah, disiplin itu sesuai dengan perlbagai bidang vokasional, seperti teknologi maklumat, kewangan, undang-undang dan kejuruteraan. Apabila tiba masanya untuk penyampaian (delivery) dan penilaian (evaluation) perkhidmatan awam, para pentadbir awam tersebut sudah pasti akan terlibat.

Psikologi (Psychology)

Psikologi ialah disiplin akademik dan bidang gunaan (applied field) yang melibatkan kajian tingkah laku (behavior) dan proses mental (mental processes) manusia dalam penciptaan perbuatan manusia. Psikologi juga merujuk kepada aplikasi pengetahuan psikologi kepada pelbagai bidang aktiviti manusia, termasuk masalah kehidupan seharian individu dan rawatan penyakit mental (treatment of mental illness). Perkataan psikologi berasal dari dua perkataan bahasa Yunani kuno, disebut ψυχή, psyche, bermakna jiwa, diri, minda; dan logos, bermakna kajian, atau ilmu.

Psikologi berbeza daripada antropologi, ekonomi, sains politik, dan sosiologi dalam usaha menangkap generalisasi yang mampu menjelaskan (explanatory generalizations) tentang fungsi mental (mental function) dan tingkah laku luaran pada tahap individu (behavior of individuals), manakala disiplin lain memberi tumpuan kepada membuat generalisasi yang mampu menghuraikan (descriptive generalizations) tentang fungsi pada tahap kumpulan sosial atau tingkah laku manusia yang khusus pada satu situasi (situation-specific human behavior).

Pada aspek amalan, bagaimanapun, terdapat banyak silang-persenyawaan silang (cross-fertilization) atau silang-disiplin yang berlaku di antara pelbagai bidang. Psikologi berbeza daripada biologi dan neurosains, kerana psikologi menumpukan kepada interaksi di antara proses mental (mental processes) dengan tingkah laku (behavior), dan juga keseluruhan system pemprosesan, dan tidak hanya kepada proses biologi atau saraf itu sendiri. Pun begitu, sub-bidang neuropsikologi (neuropsychology) telah menggabungkan kajian tentang proses saraf sebenar (actual neural processes) dengan kajian kesan mental (mental effects) yang bersifat subjektif.

Umumnya, ramai orang mengaitkan Psikologi hanya kepada Psikologi Klinikal, yang memberi tumpuan kepada penilaian (assessment) dan rawatan (treatment) masalah dalam kehidupan manusia dan psikopatologi (psychopathology). Pada hakikatnya, Psikologi mempunyai pelbagai bidang kepakaran di antaranya: Psikologi Sosial (Social Psychology), Psikologi Perkembangan (Developmental Psychology), Psikologi Kognitif (Cognitive Psychology), Psikologi Industri-Organisasi (Industrial-Organizational Psychology), Psikologi Metametik (Mathematical psychology), Neuropsikologi (Neuropsychology), dan Analisis Kuantitatif Tingkag Laku (Quantitative Analysis of Behavior).

Sosiologi (Socialogy)

Sosiologi ialah kajian sistematik tentang masyarakat (systematic study of society) dan tindakan sosial manusia (human social action). Perkataan Sosiologi  adalah berasal gabungan dua perkataan, iaitu akhiran ‘-ology’ yang bermakna ‘kajian tentang’, yang berasal dari bahasa Yunani; dan perkataan pokok (stem) ‘soci-’ yang berasal dari perkataan Latin socius, yang bermakna ‘pendamping’, atau masyarakat secara umum.

Sosiologi pada asalnya ditubuhkan oleh Auguste Comte (1798–1857) pada tahun 1838. Comte berusaha untuk menyatukan sejarah, psikologi dan ekonomi melalui pemahaman deskriptif (descriptive understanding) tentang alam sosial (social realm). Beliau mencadangkan bahawa penyakit sosial (social ills) boleh diperbaiki melalui sosiologi positivisme (sociological positivism), pendekatan epistemologi baru yang digariskan dalam tulisan The Course in Positive Philosophy [1830–1842] dan A General View of Positivism (1844).

Walaupun Comte, secara amnya, dianggap sebagai ‘Bapa Sosiologi’ (father of sociology), pun begitu sebenarnya, disiplin itu ditubuhkan secara rasmi oleh seorang lagi pemikir Perancis, Émile Durkheim (1858–1917), yang mengembangkan positivisme sebagai asas kepada penyelidikan sosial yang praktikal. Di Eropah, Durkheim menubuhkan jabatan sosiologi pertamaya di Universiti Bordeaux pada tahun 1895, dan menerbitkan Rules of the Sociologicsl Method. Pada tahun 1896, beliau menubuhkan jurnal L'Année Sociologique. Monograf terpenting Durkheim, Suicide (1897), iaitu kajian kes kadar bunuh diri di kalangan populasi Katolik dan Protestan, membezakan analisis sosiologi daripada psikologi atau falsafah ketika itu. Karl Marx (1818-1883) menolak positivisme Comte, tetapi bagaimanapun dia berusaha untuk menubuhkan sains masyarakat (science of society) berdasarkan bahan-bahan sejarah, yang menjadikan beliau diiktiraf sebagai tokoh pengasas sosiologi setelah kematiannya (posthumously).

Sekitar permulaan abad ke-20, gelombang pertama ahli sosiologi Jerman, termasuk Max Weber (1864-1920) dan Georg Simmel (1858-1918), mengembangkan sosiologi anti-positivisme (sociological antipositivism). Bidang ini boleh diiktiraf secara umumnya sebagai gabungan (amalgam) tiga bentuk (mode) pemikiran sosial khususnya: a) positivisme Durkheimian (Durkheimian positivism) dan fungsionalisme struktur (structural functionalism); b) materialisme sejarah (historical materialism) dan teori konflik (conflict theory) pemikiran Marxis; c) Antipositivisme Weberian (Weberian antipositivism) dan analisis verstehen (verstehen analysis).

Sosiologi Amerika, secara meluas, timbul dengan hala-tuju (trajectory) yang berasingan, dengan sedikit pengaruh Marxis, mereka menekan kepentingan metodologi eksperimen (experimental methodology) yang ketat, dan mengaitkan lebih rapat dengan pragmatisme dan psikologi sosial.

Pada tahun 1920-an, aliran Chicago telah mengembangkan interaksionisme simbolik (symbolic interactionism). Sementara itu pada tahun 1930-an, aliran Frankfurt mempelopori idea teori kritis (idea of critical theory), satu bentuk antar-disiplin sosiologi Marxis mencernakan pemikir yang pelbagai seperti Sigmund Freud (1856-1939) dan Friedrich Nietzsche (1844-1900). Teori kritikal (critical theory) pula cuba berdiri sendiri selepas Perang Dunia II, mempengaruhi kritikan sastera (literary criticism) dan penjelamaan baru pengajian kebudayaan Aliran Birmingham (Birmingham School establishment of cultural studies).

Dilihat daripada segi kandungan penting dalam pengajian disiplin sosiologi, sosiologi mengkaji secara sistematik tentang hubungan sesama manusia. Ahli sosiologi menganggap bahawa tingkah laku setiap manusia dipengaruhi oleh suatu kumpulan yang mereka duduki bersama pada sesuatu masa. Di antara aspek yang mempengaruhi mereka adalah aspek sosial, politik, pekerjaan, intelektual dan ketetapan (settings) atau keperluan tertentu. Ahli sosiologi berbeza dalam pendekatan mereka. Tiga pendekatan pilihan utama ialah: a) Fungsionalisme (functionalism), b) Konflik (conflict) c) strukturalisme (structuralism), c) Interaksionisme (Interactionism). Subjek kajian sosiologi yang luas, boleh dimudahkan dengan persoalaan tentang: a) Di mana mereka berkumpul, b) Bagaimana mereka bersosial dan berorganisasi, c) Siapa yang mereka masukkan atau kecualikan daripada kumpulan mereka, d) Apa yang mereka lakukan terhadap persekitaran mereka, e) Apabila mereka menghadapi masalah, apa formula untuk kawalan dan pencegahan, seperti politik, undang-undang, kewangan, agama, pendidikan, dan tekanan sosial, f) Mengapa mereka berubah.

Sejarah (History), Antropologi (Anthropology) dan Arkeologi (Archaeology)

Disiplin Sejarah berusaha mencatat tentang peristiwa-peristiwa yang telah berlaku pada masa lampau. Catatan tersebut mengenai orang sebenar dan perkara sebenar yang benar-benar berlaku secara realiti, dan tidak mengambilkira perkara sekadar idea dan tanggapan (ideal) semata-mata atau apa yang sepatutnya berlaku (ideally). Sebaliknya, sejarah adalah kajian tentang apa yang telah dan benar-benar berlaku. Sejarah tidak hanya berurusan dengan individu sahaja, bahkan dengan negara dan masyarakat. Sejarah tidak terhad kepada raja dan permaisuri, tetapi kepada semua manusia. Ia merangkumi semua lelaki dan wanita, kaya dan miskin tanpa mengira latar belakang mereka dari segi kasta atau mazhab agama.

Disiplin Antropologi ialah kajian tentang hubungan di antara ciri (traits) biologi yang diwarisi dengan ciri yang diperoleh (acqiured) secara sosial. Kajian tentang manusia ini, terbahagi kepada dua bidang: a) Antropologi fizikal (physical), b) Antropologi budaya (cultural). Sub-bidang antropologi fizikal ini cuba melihat pengaruh evolusi persekitaran semulajadi terhadap ciri-ciri fizikal manusia. Ia juga cuba menjejak bagaimana manusia berevolusi, iaitu bagaimana homo sapiens moden, berkembang daripada spesies terdahulu.

Berkenaan antropologi budaya pula, sub-disiplin ini menumpukan kajian dalam: a) Arkeologi, atau tinggalan tamadun pupus yang tidak meninggalkan rekod bertulis; dan b) Organisasi masyarakat praliterasi atau kelumpuk tidak bertamadun; c) Ciri-ciri (characteristics) sub-kumpulan atau sub-budaya dalam masyarakat kontemporari.

Antara bahan dan subjek kajian ahli antropologi kedua-dua sub-bidang termasuk penggalian tapak yang pernah didiami, fosil, kumpulan gen, teknologi dan artifak, linguistik, nilai, dan persaudaraan.

Lanjutan mengenai disiplin arkeologi, ahli arkeologi mengkaji keberadaan masyarakat dan budaya di zaman purba (ancient). Jejak peristiwa tersebut boleh didapati daripada bahan dan kesan tinggalan (material remains), seperti artifak, pengebumian, tinggalan bangunan, monumen, dan lain-lain. Mereka menafsirkan dapatan tersebut untuk memberikan pengetahuan tentang zaman kepunyaan artifak tersebut. Kajian arkeologi juga merangkumi rekod-rekod bertulis yang sangat kuno, dan tidak dapat dihuraikan atau difahami dengan mudah. Sumber-sumber ini memberikan maklumat yang lebih dipercayai dan sahih.

Selalunya, kesan atau tinggalan (traces) sedemikian ditemui tertimbus di bawah tanah dan perlu digali. Aktiviti ini dipanggil penggalian arkeologi (archaeological exvacation). Contohnya, Mohenjo-daro, Harappa dan Nalanda adalah beberapa tapak (sites) terkenal, dan aktiviti penggalian telah dijalankan, dan bahan berharga ditemui. Penggalian sebegini, sering dilakukan dan dilaporkan dalam akhbar. Penemuan baru-baru ini yang sangat menarik ialah tinggalan sebuah bandar yang ditemui di bawah laut berhampiran Gujerat. Penemuan tersebut dipercayai sebagai bandar Dwarka, Tuhan Hindu, Krishna. Rakhigarhi, di Haryana, juga adalah satu contoh lagi tapak penggalian yang sangat terkini.

Sumber (sources) arkeologi juga termasuk inskripsi, tiang, plat logam, syiling, meterai, monumen, alatan, tembikar, mainan, gambar dan lain-lain lagi. Hasil seni (works of arts) seperti lukisan, arca, seni bina, dan sebagainya, memberitahu kita tentang budaya dan masyarakat zaman tertentu.

Kesimpulannya, Sejarah mengisahkan kisah manusia dan apa yang berlaku pada masa lampau, manakala Arkeologi membantu memantapkan lagi pemahaman masa lampau tersebut melalui kajian saintifik berdasarkan bahan tinggalan.

 

TAJUK 3: PERSOALAN DAN PERBINCANGAN

Penilaian dan Penaksiran dalam subjek ini, akan dilakukan dengan beberapa kaedah dan cara, bertujuan menguji tahap kefahaman tentang sesuatu tajuk, dan kemahiran pemikiran kritikal yang digambarkan dalam penulisan dan perbincangan.

Penulisan Esei

ARAHAN:

1.     Semua jawapan haruslah dijawap secara penulisan esei dengan menggunakan Bahasa Malaysia Rasmi.

2.     Penulisan perlu berasaskan kepada penulisan ilmiah yang boleh dirujuk. Maklumat rujukan yang jelas diperlukan sama ada melaku Nota Kaki (footnote) atau Nota Akhir (endnote). Sila tulis rujukan tersebut mengikut Penulisan Tesis Gaya UKM.

3.     Setiap soalan perlu dijawap tidak kurang daripada 200 perkataan.

 

 

Pelajar diminta menjawab soalan perbicangan berikut:

1.     Jelaskan DUA penghujahan bagaimana bidang Sains Sosial membantu anda memahami masyarakat sekeliling anda dengan lebih baik.

2.     Senaraikan DUA masalah yang anda hadapi dalam masyarakat anda, dan kemudian huraikan jalan penyelesaian masalah tersebut berdasarkan pengetahuan anda tentang DUA disiplin dalam sains social.

3.     Terdapat DUA perkara yang menyatukan kesemua disiplin dalam bidang sains sosial supaya berada dalam satu payung ilmu. Huraikan dengan besertakan contoh.

4.     Pilih DUA disiplin atau sub-disiplin dalam ilmu sains sosial, dan huraikan beserta contoh, perbezaan ketara di antara kedua-dua disiplin tersebut.

5.     Dengan berlandaskan kepada Struktur Penyelidikan sains sosial, jelaskan DUA alasan bagaimana hasil dan dapatan daripada penyelidikan sains sosial mampu menghasilkan ilmu yang tepat, benar dan ilmiah, setara dengan hasil dan dapatan kajian dalam bidang sains semulajadi.

6.     Pilih DUA tokoh, satu daripada jurusan Sains Sosial dan satu daripada jurusan Sains, dan perihalkan biodata tokoh tersebut dan sumbangannya dalam jurusan masing-masing.

7.     Huraikan berserta contoh, bagaimana DUA revolusi mempengaruhi gerakan penilaian semula ILMU manusia daripada bersifat klasikal kepada saintifik.

8.     Pilih SATU item sahaja daripada senarai berikut, dan berserta contoh, terangkan DUA perbezaan yang ketara di antara:

a)    Ilmu Kemanusiaan (humanities) dan Sains (Sciences)

b)    Bidang Sains Semulajadi (natural) dan Sains Sosial (Social Sciences)

c)     Penyelidikan kualitatif (qualitative) dan Kauntitatif (quantitative)

d)    Metod Saintifik (scientific) dan Bukan Sainstifik (non-scientific)

e)     Kaedah deskriptif (descriptive) dan preskriptif (prescriptive)

f)      Pendekatan objektiviti (objectivity) dan subjektiviti (subjectivity)

g)    Perkara ideal (ideal) dan realiti (reality)

h)    Penyelidikan Asas (basic) dan Gunaan (applied)

i)      Penyelidikan empirikal (empirical) dan Bukan Empirikal (non-empirical)

j)      Penakulan (reasoning) deduktif (deductive) dan induktif (inductive)

k)    Maklumat fakta (factual information) dan Teori (theory)

l)      Kewujudan mental (mental state) dan fizikal/metarial (physical/material)


 

RUJUKAN

Rifat J, Quadiri. 2013. An Introduction to Social Sciences.  International Journal of Research in Humanities and Social Sciences Vol. 1, Issue: 3, May 2013 (IJRHS) ISSN: 2320-771X.; IJRHS_2013_vol01_issue_03_01.pdf (raijmr.com): https://www.raijmr.com/ijrhs/wp-content/uploads/2017/11/IJRHS_2013_vol01_issue_03_01.pdf

Elgin F. Hunt & David C. Colander. 2016. Social Science: An Introduction to the Study of Society. 6th Edition. New York: Routledge. Elgin F. Hunt, David C. Colander - Social Science - An Introduction To The Study of Society-Routledge (2016) | PDF | Science | Social Sciences (scribd.com): https://www.scribd.com/document/544730217/Elgin-F-Hunt-David-C-Colander-Social-Science-an-Introduction-to-the-Study-of-Society-Routledge-2016-3

National Council for the Social Study. 1921. National Curriculum Standards for Social Studies: Introduction | Social Studies: https://www.socialstudies.org/standards/national-curriculum-standards-social-studies-introduction

The Wikimedia Foundation, Inc. 2020.Wikipedia, the free encyclopedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Dictionary. Com. LLC. 2022. Dictionary.com | Meanings and Definitions of Words at Dictionary.com: https://www.dictionary.com/


 

GLOSARI/GLOSSARY

 

Ilmu Kemanusiaan (humanities). [6]

Etmologi perkataan ‘humanities’ (kemanusiaan) berasal daripada ungkapan Latin Renaissance studia hūmānitās atau ‘kajian humanitas’ (study of humanitas), iaitu perkataan Latin klasik yang bermaksud ‘tambahan kepada kemanusiaan’ (humanity) seperti budaya, seni (art), pendidikan, khususnya, pendidikan yang sesuai untuk seorang yang bercucuk tanam (cultivated).

Dalam penggunaannya pada awal abad ke-15, studia humanitatis ialah kursus-kursus pengajian yang terdiri daripada tatabahasa, puisi, retorik, sejarah, dan falsafah moral, terutamanya berasal daripada pengajian klasik Latin dan Yunani. Dalam tradisi akademik Barat, Pengajian Klasik merujuk kepada kajian budaya kuno klasik, iaitu Budaya Yunani Kuno, Latin dan Rom. Pengajian klasik dianggap sebagai salah satu asas ‘humanities’ (kemanusiaan). Antara disiplin dalam pengajian klasik adalah Sejarah (History), Bahasa (language), Undang-undang (law), Kesusasteraan (literature), falsafah (Philosophy), Agama (Religion), Seni Persembahan (Performing Art) dan Seni Penglihatan (Visual Art).

Pada zaman Rom pula, konsep tujuh seni liberal (liberal art) berkembang, iaitu tatabahasa (grammar), retorik, logik (trivium), aritmetik, geometri, astronomi dan muzik (quadrivium). Mata pelajaran tersebut membentuk sebahagian besar pendidikan zaman pertengahan, dengan penekanan diberikan kepada kemanusiaan sebagai kemahiran atau ‘cara melakukan’ (ways of doing). Peralihan besar berlaku kepada Renaissance humanisme pada abad kelima belas, apabila ‘humanities’ (kemanusiaan) mula dianggap sebagai subjek untuk dipelajari (study) sahaja, dan bukannya diamalkan (practice) kerana telah digantikan oleh pendidikan kemahiran teknikal dan vokasional, dengan peralihan yang selari dari bidang tradisional (field of study), seperti kesusasteraan dan sejarah, ke kawasan pengajian (areas of study).

Pada abad ke-20, pandangan ini seterusnya dicabar oleh gerakan pascamodenisme, yang berusaha untuk mentakrifkan semula humanities dalam istilah yang lebih egalitarian sesuai untuk masyarakat demokratik, kerana bidang humanities yang wujud pada zaman Yunani dan Rom, bukanlah masyarakat demokratik. Kini, terdapat tiga cabang utama ilmu manusia, iaitu sains semula jadi (natural sciences), sains social (social sciences), dan kemanusiaan (humanities). Teknologi adalah lanjutan praktikal (practical extension) atau transformasi daripada bidang alam semulajadi yang mengkaji alam. Manakala politik adalah lanjutan praktikal atau transformasi daripada bidang sains sosial yang mengkaji masyarakat (society). Begitu juga, kemanusiaan yang mengkaji ilmu kebudayaan manusia (human sciences of culture) mempunyai lanjutan parktikal atau tranformasi yang dipanggil "kemanusiaan transformatif" (trans-humanities) atau kulturonik (culturonics) seperti yang diistilahkan oleh Mikhail Epstein.

 

Ilmu Sains (Sciences).[7]

Sains ialah satu usaha sistematik yang membina dan menyusun pengetahuan dalam bentuk penjelasan (testable explanation) dan ramalan (prediction) yang boleh diuji (testable) tentang alam semesta (universe).

Dari segi sejarah, selepas kejatuhan Empayar Rom Barat, ketika abad awal (400 hingga 1000 AC/CE), iaitu Zaman Pertengahan (Middle Age) atau Zaman Kegelapan (Dark Age), pengetahuan tentang konsep dunia (conseptions of the world) Yunani merosot di Eropah Barat, tetapi pengetahuan tersebut telah dipelihara (preserved) di dunia Islam, ketika Zaman Keemasan (Golden Age) Islam, dan kemudiannya, dengan usaha para sarjana Yunani Byzantine, yang membawa manuskrip Yunani yang hampir pupus dari Empayar Byzantine ke Eropah Barat pada Zaman Renaissance. Pemulihan dan asimilasi karya Yunani dan penyelidikan Islam ke Eropah Barat dari abad ke-10 hingga ke-13 menghidupkan semula ‘natural philosophy’ (falsafah semulajadi), yang kemudiannya diubah oleh Revolusi Saintifik (scientific revolution) yang bermula pada abad ke-16, sebagai idea dan penemuan baru, bertolak dari konsep dan tradisi Yunani sebelumnya. Kaedah saintifik (scientific method) akhirnya memainkan peranan yang lebih besar dalam penciptaan pengetahuan, dan tidak sampai abad ke-19, banyak ciri-ciri sains berbentuk institusi dan profesional mula terbentuk, selari dengan perubahan falsafah semula jadi kepada sains semula jadi (natural sciences).

Ilmu Sains Moden biasanya dibahagikan kepada tiga cabang utama: a) sains semula jadi (natural sciences), seperti biologi, kimia, dan fizik, yang mengkaji dunia fizikal (physical world); b) sains sosial (social sciences), seperti ekonomi, psikologi, dan sosiologi, yang mengkaji individu dan masyarakat manusia; sains formal (formal science), seperti logik, matematik, dan teori sains komputer, yang mengkaji sistem formal, dikawal oleh aksiom (axioms) dan peraturan (rules). Selain formal sains, terdapat juga Sains gunaan (applied sciences), iaitu disiplin yang menggunakan pengetahuan saintifik untuk tujuan praktikal, seperti dalam bidang kejuruteraan dan perubatan; dan Sains Antar-disiplin (interdisciplinary sciences), melibatkan gabungan dua atau lebih disiplin menjadi satu, yang menjurus kepada kajian berbentuk tema (thematic) seperti bioinformatik, gabungan biologi dan sains computer; dan sains pembangunan (development sciences), yang menggabungkan pelbagai disiplin dalam social sains seperti sosiologi, sejarah, agama, antropologi, ekonomi, peniagaan, geografi dan  alam sekitar.

Berkaitan dengan Sains Semulajadi (natural sciences), ia adalah kajian tentang dunia fizikal. Ia boleh dibahagikan kepada dua cabang utama: sains hayat (life sciences) dan sains fizikal (physical sciences). Kedua-dua cabang ini boleh dibahagikan lagi kepada disiplin yang lebih khusus. Contohnya, sains fizik boleh dibahagikan kepada fizik (physics), kimia (chemistry), astronomi (astronomy), dan sains bumi (earth sciences). Sains semulajadi moden adalah pengganti kepada falsafah semulajadi yang bermula di Yunani Purba. Galileo, Descartes, Bacon, dan Newton membahaskan keperluan menggunakan pendekatan yang lebih matematik dan lebih eksperimen dengan cara yang berkaedah (methodical way). Namun, perspektif falsafah (philosophical perspective), sangkaan metamatik (conjecture), dan andaian tersirat (presuppositions), yang sering diabaikan, tetap diperlukan dalam sains semula jadi. Pengumpulan data yang sistematik, termasuk sains penemuan sains, berjaya dalam sejarah semulajadi (natural history), yang muncul pada abad ke-16 dengan menerangkan dan mengklasifikasikan tumbuhan, haiwan, mineral, dan sebagainya.

Berkaitan dengan Sains sosial pula, ia ialah kajian tentang tingkah laku manusia (human behavior) dan fungsi masyarakat (functioning of societies). Ia mempunyai banyak disiplin yang perlbagai seperti antropologi, ekonomi, sejarah, geografi manusia, sains politik, psikologi, dan sosiologi. Dalam sains sosial, terdapat banyak perspektif teori yang bersaing di antara satu sama lain, dan kebanyakannya diperluaskan melalui program dan aktiviti penyelidikan yang bersaing dan saling berkaitan, contohnya seperti fungsionalis, ahli teori konflik, dan interaksionis dalam sosiologi. Disebabkan oleh batasan dalam menjalankan eksperimen terkawal (controlled experiments) yang melibatkan kumpulan besar, individu atau situasi yang kompleks, ahli sains sosial telah menggunakan kaedah penyelidikan lain seperti kaedah sejarah (historical case), kajian kes case study) dan kajian silang budaya (cross-cultural studies). Selain itu, jika terdapat maklumat kuantitatif yang tersedia ada, saintis sosial boleh bergantung pada pendekatan statistik (statistical approaches) untuk lebih memahami hubungan dan proses sosial.

 

Penyelidikan Kualitatif (qualitative method)[8]

Penyelidikan kualitatif bergantung kepada data yang diperolehi oleh penyelidik daripada pemerhatian secara langsung (first-hand observation), temu bual (interview), soal selidik (questionaires), kumpulan focus (focus group), pemerhatian peserta (participant observation), rakaman yang dibuat dalam tetapan semulajadi (natural setting) bukan dikawal (controlled), dokumen, kajian kes, dan artifak. Data biasanya bukan angka (non-numerical).

Kaedah kualitatif termasuk etnografi (ethnography), teori asas (grounded theory), analisis wacana (discourse analysis), dan analisis fenomenologi interpretative (phenomenological analysis). Kaedah penyelidikan kualitatif telah digunakan dalam sosiologi, antropologi, sains politik, psikologi, kerja sosial, cerita rakyat, dan penyelidikan pendidikan. Penyelidik kualitatif mengkaji pemahaman individu tentang realiti sosial mereka.

Analisis menyeluruh terhadap 1274 artikel yang diterbitkan dalam dua jurnal sosiologi Amerika teratas, di antara 1935 dan 2005, mendapati bahawa kira-kira dua pertiga daripada artikel tersebut menggunakan kaedah kuantitatif.

 

Penyelidikan Kauntitatif (quantitative research)[9]

Penyelidikan kuantitatif ialah strategi penyelidikan yang memfokuskan kepada pengkuantifikasian pengumpulan dan analisis data. Ia terbentuk daripada pendekatan deduktif, yang menekankan kepada ujian teori, dibentuk oleh falsafah empiris dan positivis. Dikaitkan dengan sains semulajadi, sains gunaan, sains formal dan sains sosial, strategi penyelidikan ini menggalakkan penyiasatan (investigation) empirikal yang objektif terhadap fenomena yang boleh diperhatikan (observable phenomena) untuk menguji dan memahami hubungan (relation). Ia dilakukan melalui pelbagai kaedah dan teknik pengiraan, mencerminkan penggunaannya yang luas sebagai strategi penyelidikan merentas disiplin akademik yang pelbagai.

Objektif penyelidikan kuantitatif adalah untuk membangunkan dan menggunakan model matematik, teori, dan hipotesis (hypotheses) yang berkaitan dengan fenomena. Proses pengukuran adalah penting kepada penyelidikan kuantitatif, kerana ia menyediakan hubungan asas antara pemerhatian empirikal (empirical observation) dengan ungkapan matematik (mathematical expression) terhadap hubungan kuantitatif (quantitive relationships).

Data kuantitatif ialah sebarang data yang berbentuk angka (numerical form) seperti statistik, peratusan, dan seumpamanya. Penyelidik menganalisis data dengan bantuan statistik dan berharap nombor itu akan menghasilkan keputusan yang tidak berat sebelah yang boleh digeneralisasikan (generalized) kepada beberapa populasi (population) yang lebih besar. Berbeza dengan Penyelidikan kualitatif (qualitative research), sebaliknya, menyiasat secara mendalam pengalaman khusus, dengan niat untuk menerangkan dan meneroka makna melalui teks, naratif, atau data berasaskan visual, dengan membangunkan tema (themes) yang khusus untuk set peserta yang terlibat sahaja.

Penyelidikan kuantitatif digunakan secara meluas dalam psikologi, ekonomi, demografi, sosiologi, pemasaran, kesihatan masyarakat, kesihatan dan pembangunan manusia, kajian jantina dan sains politik, tetapi jarang digunakan dalam antropologi dan sejarah. Penyelidikan dalam sains matematik, seperti fizik, secara definsinya, juga bersifat ‘kuantitatif’, walaupun penggunaan istilah ini berbeza dalam konteks yang dibincangkan. Dalam sains sosial, istilah ini berkaitan dengan kaedah empirikal yang berasal dari kedua-dua falsafah positivisme (philosophical positivism) dan sejarah statistic (history of statistics), yang berbeza dengan kaedah penyelidikan kualitatif.

Penyelidikan kualitatif hanya menghasilkan maklumat mengenai kes tertentu yang dikaji, dan sebarang kesimpulan yang lebih umum hanyalah dianggap hipotesis. Kaedah kuantitatif hanya boleh digunakan untuk mengesahkan sama ada hipotesis tersebut benar atau salah.

 

Metod Saintifik (scientific method) [10]

Kaedah saintifik ialah kaedah empirikal untuk memperoleh pengetahuan yang telah mencirikan perkembangan sains sejak sekurang-kurangnya abad ke-17. Ia melibatkan pemerhatian yang teliti (careful observation), dengan mengaplikasikan keraguan yang munasabah (rigorous sckepticism), dengan mengambilkira andaian kognitif (cognitive assumptions) boleh memesongkan cara seseorang mentafsir pemerhatian. Ia melibatkan prosedur: a) pembentukan hipotesis (formulating hypotheses) dengan cara induksi (induction), berdasarkan pemerhatian tersebut; b) kebolehujian hipotesis (testability of hypotheses), ujikaji (experimental) dan ujian statistik berasaskan ukuran deduksi yang diambil daripada hipotesis; c) dan penghalusan (atau penghapusan) hipotesis berdasarkan dapatan eksperimen. Ini adalah prinsip kaedah saintifik yang boleh digunakan untuk semua kegiatan saintifik.

Walaupun prosedur berbeza dari satu bidang siasatan ke bidang lain, proses asas selalunya sama di antara satu sama yang lain. Proses dalam kaedah saintifik tersebut melibatkan: a) membuat hipotesis yang boleh diberi-jelas (conjucture) dan boleh diuji-salah (falsifiable)yang diperolehi dan cuba dijawap melalui pengetahuan semasa; b) memperoleh ramalan (predcitions) daripada hipotesis berasaskan tanggapan logik; c) dan kemudian menjalankan eksperimen atau pemerhatian empirikal berdasarkan ramalan tersebut. Tujuan eksperimen atau pemerhatian empirikal adalah untuk menentukan sama ada penyiasatan tersebut bersetuju atau bercanggah dengan jangkaan yang disimpulkan daripada hipotesis.

 

Metod Bukan Sains (non-science)[11]

Bukan sains merangkumi semua bidang pengajian yang bukan sains. Bukan sains merangkumi semua bidang kemanusiaan (humanities), yang memasukkan disiplin seperti sejarah, sejarah sains, bahasa, linguistik, kesusasteraan, falsafah, etika, dan agama, muzik, seni persembahan, seni halus dan kraf. Kadang-kadang disiplin ini dipanggil parasains (parasciences) dan pseudo-sains (pseudo-sciences). Bukan sains menawarkan maklumat tentang makna kehidupan (meaning of life), sistem nilai (values), keberadaan manusia (existence of man), dan komunikasi, kajian budaya, moral dan etika.

 

Kaedah deskriptif (descriptive) dan preskriptif (prescriptive)[12]

Kaedah Bahasa Penerangan (linguistic desription) selalunya berbeza dengan Bahasa Preskripsi (linguistic prescription), yang ditemui terutamanya dalam pendidikan dan dalam penerbitan. Seperti yang diterangkan oleh ahli bahasa Inggeris Larry Andrews, tatabahasa deskriptif ialah pendekatan linguistik yang mengkaji bagaimana bahasa itu, atau ‘tulis seperti sedia ada’, berbanding dengan preskriptif, yang memperakukan bagaimana bahasa itu sepatutnya atau ‘tulis seperti apa yang sepatutnya.

Dalam erti kata lain, tatabahasa deskriptif memfokuskan analisis tentang cara semua jenis orang dalam semua jenis persekitaran, biasanya dalam suasana yang lebih santai, setiap hari, berkomunikasi, manakala ahli tatabahasa preskriptif menumpukan pada peraturan dan struktur tatabahasa yang telah ditetapkan oleh daftar linguistik dan pihak berkuasa. Contoh yang Andrews gunakan dalam bukunya, fewer than vs less than. Dalam penulisannya, ahli tatabahasa deskriptif akan menyatakan bahawa kedua-dua pernyataan adalah sama sah, asalkan maksud di sebalik pernyataan itu dapat difahami. Ahli tatabahasa preskriptif akan menganalisis peraturan dan konvensyen di sebalik kedua-dua pernyataan untuk menentukan pernyataan yang betul atau lebih baik. Andrews juga percaya bahawa, walaupun kebanyakan ahli bahasa akan menjadi ahli tatabahasa deskriptif, kebanyakan guru sekolah awam cenderung menjadi preskriptif.

 

Pendekatan objektiviti (objectivity)[13] dan subjektiviti (subjectivity)[14]

Dalam falsafah, objektiviti ialah konsep kebenaran yang bebas daripada subjektiviti individu, iaitu tiada bias disebabkan oleh persepsi, emosi, atau imaginasi seseorang. Sesuatu dalil dianggap mempunyai kebenaran objektif apabila syarat kebenarannya dipenuhi tanpa berat sebelah yang disebabkan oleh fikiran makhluk hidup (sentient being). Objektiviti saintifik merujuk kepada keupayaan untuk menilai tanpa pilih kasih atau pengaruh luaran. Objektiviti dalam kerangka moral memerlukan kod moral supaya boleh dinilai berdasarkan kesejahteraan ahli dalam masyarakat yang mengikutinya. Objektiviti moral juga memerlukan kod moral untuk dibandingkan antara satu sama lain melalui satu set fakta universal, dan bukan melalui subjektiviti.

Subjektiviti dalam konteks falsafah mempunyai kaitan dengan kekurangan realiti objektif. Walau bagaimanapun, ia berkaitan dengan idea tentang kesedaran (consciousness), agensi, keperibadian (personhood), falsafah minda (falsafah minda), reality (reality, dan kebenaran (truth). Tiga definisi umum mengenai subjektiviti ialah kualiti atau keadaan: a) Subjek khusus, iaitu individu yang memiliki pengalaman sedar, seperti perspektif, perasaan, kepercayaan, dan keinginan; b) Subjek umum, iaitu entiti yang mempunyai agensi atau pemilik, yang bertindak atas atau menggunakan kuasa ke atas beberapa entiti lain (objek); c) Beberapa maklumat, idea, situasi, atau perkara fizikal yang dianggap benar hanya dari perspektif subjek atau subjek tertentu sahaja.

Takrif subjektiviti yang berbeza-beza sering diguna-sama (used together) atau boleh-tukar ganti (interchangeable). Istilah ini paling biasa digunakan untuk menjelaskan penilaian berat sebelah terhadap pengaruh dan makluman mengenai kebenaran atau reality. Ia adalah koleksi persepsi, pengalaman, jangkaan, dan pemahaman peribadi atau budaya, kepercayaan dan fenomena luaran, yang khusus untuk subjek atau pemilik tertentu.

Fahaman Subjektiviti berbeza dengan falsafah objektiviti, yang digambarkan sebagai pandangan kebenaran atau realiti yang bebas daripada bias, tafsiran, perasaan, dan khayalan mana-mana individu. Subjektiviti dan objektiviti biasanya dilihat sebagai dua pandangan yang bertentangan secara langsung.

 

Perkara ideal (ideal)[15] dan realiti (reality)[16]

Daripada perkataan Latin zaman Akhir - ideālis, digunakan sejak 160515. Ia bermakna satu konsep tentang sesuatu dalam kesempurnaannya (perfection); atau piawaian (standard) kesempurnaan atau kecemerlangan. Perkataan Ideal merujuk kepada sesuatu yang dianggap sebagai standard untuk diusahakan atau sesuatu yang dianggap patut ditiru. Ideal ialah konsep atau standard kesempurnaan, wujud semata-mata sebagai gambaran dalam fikiran, atau berdasarkan seseorang atau atas kelakuan.

Daripada perkataan Medieval Latin abad pertengahan - reālitās, digunakan sejak 1540–50.

Realiti adalah keadaan atau kualiti menjadi nyata, perkara dan fakta sebenar; atau persamaan dengan apa yang sebenarnya berlaku. Dengan kata lain, sesuatu yang bebar-benar berlaku, bukan andaian dan cadangan.

 

Penyelidikan Asas (basic research)[17]

Penyelidikan asas, juga dipanggil penyelidikan tulen (pure) atau penyelidikan pokok (fundamental), ialah sejenis penyelidikan saintifik dengan tujuan untuk mempertingkatkan teori saintifik untuk pemahaman dan ramalan yang lebih baik tentang fenomena alam atau fenomena lain. Sebaliknya, penyelidikan gunaan (applied) menggunakan teori saintifik untuk membangunkan teknologi (technological innovation) atau teknik yang boleh digunakan untuk mencegah dan mengubah fenomena semula jadi atau lain-lain. Walaupun sering didorong oleh rasa ingin tahu atau meneroka, penyelidikan asas sering menyemarakkan inovasi teknologi sains gunaan. Kedua-dua matlamat ini sering diamalkan serentak dalam penyelidikan dan pembangunan yang diselaraskan.

Selain inovasi, penyelidikan asas juga berfungsi untuk memberikan gambaran tentang alam semula jadi di sekeliling kita dan membolehkan kita menghormati nilai semula jadinya (innate values). Perkembangan dengan cara atau pendekatan inilah yang mendorong usaha pemuliharaan (conservation). Melalui pembelajaran tentang alam sekitar, usaha pemuliharaan boleh diperkukuh menggunakan penyelidikan asas. Inovasi teknologi secara tidak langsung boleh dicipta melalui cara ini, seperti yang dilihat dengan contoh seperti paruh burung rajawali yang mempengaruhi reka bentuk untuk kereta api peluru (bullet train) berkelajuan tinggi di Jepun.

 

Penyelidikan Gunaan (applied)[18]

Penyelidikan gunaan ialah aplikasi praktikal sains. Ia mengakses dan menggunakan sekumpulan teori, pengetahuan, kaedah dan teknik, untuk tujuan mengikuti dorongan daripada keadaan, perniagaan atau pelanggan tertentu. Penyelidikan Gunaan boleh difahami dengan lebih baik menerusi sebarang bidang dan kawasan yang amat berbeza dengan penyelidikan asas atau tulen. Contohnya, penyelidikan geografi asas berusaha untuk mencipta teori dan kaedah baharu yang membantu dalam penjelasan proses yang membentuk struktur reruang (spatial) bagi persekitaran fizikal atau manusia. Sebaliknya, penyelidikan gunaan menggunakan teori dan kaedah geografi yang sedia ada untuk memahami dan menangani isu empirikal tertentu. Penyelidikan gunaan biasanya mempunyai objektif komersial khusus, yang berkaitan dengan produk, prosedur atau perkhidmatan. Perbandingan dengan penyelidikan tulen, penyelidikan gunaan juga menyediakan rangka kerja dan hala tuju asas untuk diikuti oleh perniagaan.

Penyelidikan gunaan berurusan dengan menyelesaikan masalah praktikal dan secara amnya menggunakan metodologi empirikal. Oleh kerana penyelidikan gunaan berada dalam dunia nyata yang tidak tersusun, protokol penyelidikan yang ketat mungkin perlu dilonggarkan, contohnya, mustahil untuk menggunakan sampel rawak. Oleh itu, ketelusan (tranparency) dalam metodologi adalah penting. Implikasi kepada tafsiran keputusan yang ditimbulkan, dengan melonggarkan kanun metodologi yang ketat, juga harus dipertimbangkan.

Selain itu, beberapa kaedah penyelidikan gunaan seperti berikut, menggunakan sains semulajadi untuk keadaan manusia: a) Penyelidikan Tindakan (action research): membantu firma dalam mengenal pasti penyelesaian yang boleh dilaksanakan kepada isu yang mempengaruhi mereka; b) Penyelidikan Penilaian (evaluation research): kajian penyelidik meneliti data yang ada untuk membantu pelanggan membuat pertimbangan yang bijak; c) Penyelidikan dan pembangunan (research and development): menjana barangan atau perkhidmatan baharu yang akan memenuhi permintaan pasaran sasaran.

Memandangkan penyelidikan gunaan mempunyai orientasi hampir kepada masalah (close-to-the-problem) dan hampir kepada data (close-to-the-data) yang bersifat sementara, ia juga mungkin menggunakan rangka kerja konseptual yang lebih sementara seperti hipotesis kerja atau soalan tunggak (pillar question). Contohnya, Manual Frascati OECD[9] menerangkan penyelidikan gunaan sebagai salah satu daripada tiga bentuk penyelidikan, bersama-sama dengan penyelidikan asas dan pembangunan eksperimen. Disebabkan tumpuan praktikalnya, maklumat penyelidikan gunaan akan ditemui dalam literatur yang berkaitan dengan disiplin tertentu yang berkaitan sahaja, dan bersifat kegunaan umum.

 

Penyelidikan Empirikal (empirical)[19]

Penyelidikan empirikal ialah penyelidikan menggunakan bukti empirikal. Ia juga merupakan satu cara (means) untuk mendapatkan ilmu melalui pemerhatian atau pengalaman secara langsung dan tidak langsung. Empirisme (empiricism) mementingkan activiti ‘penyelidikan’ lebih daripada jenis lain. Bukti empirikal (rekod pemerhatian atau pengalaman langsung seseorang) boleh dianalisis secara kuantitatif atau kualitatif. Mengukur bukti atau memahaminya dalam bentuk kualitatif, penyelidik boleh menjawab soalan empirikal, yang harus ditakrifkan dengan jelas dan boleh dijawab dengan bukti yang dikumpul (biasanya dipanggil data). Reka bentuk penyelidikan (research design) berbeza mengikut bidang dan dengan soalan yang disiasat. Ramai penyelidik menggabungkan bentuk analisis kualitatif dan kuantitatif untuk menjawab soalan dengan lebih baik yang tidak boleh dikaji dalam persekitaran makmal, terutamanya dalam sains sosial dan pendidikan.

Dalam sesetengah bidang, penyelidikan kuantitatif mungkin bermula dengan soalan kajian, contohnya ujian melalui eksperimen, “Adakah mendengar muzik vokal semasa pembelajaran senarai perkataan (word list) mempunyai kesan pada ingatan tersimpan untuk perkataan ini”? Kebiasaannya pengkaji mempunyai teori atau hipotesis tertentu berkenaan topik yang disiasat. Berdasarkan teori ini, pernyataan atau hipotesis akan dicadangkan, contohnya, “Mendengar muzik vokal mempunyai kesan negatif ke atas pembelajaran senarai perkataan”. Daripada hipotesis ini, ramalan tentang peristiwa tertentu diperolehi, contohnya, “Orang yang mengkaji senarai perkataan sambil mendengar muzik vokal akan mengingati lebih sedikit perkataan pada ujian ingatan tersimpan daripada orang yang mengkaji senarai perkataan secara senyap”. Ramalan ini kemudiannya boleh diuji dengan eksperimen yang sesuai. Bergantung pada hasil percubaan, teori yang berasaskan hipotesis dan ramalan tersebut akan disokong atau ditolak, atau mungkin perlu diubah suai, dan kemudian tertakluk kepada ujian lanjut.

 

Penyelidikan Bukan Empirikal (non-empirikal) [20]

Penyelidikan bukan empirical atau teoritikal (Theoritical) ialah pendekatan yang melibatkan pembangunan teori berbanding menggunakan pemerhatian dan eksperimen. Oleh yang demikian, penyelidikan bukan empirikal mencari penyelesaian kepada masalah menggunakan pengetahuan sedia ada sebagai sumbernya, bukan pengkajian untuk dapatan baru atau kemaskini dapatan yang lampau. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna idea dan inovasi baharu tidak boleh ditemui dalam kumpulan pengetahuan yang sedia ada dan telah kukuh. Penyelidikan bukan empirikal bukanlah alternatif mutlak kepada penyelidikan empirikal kerana ia boleh digunakan bersama untuk mengukuhkan pendekatan penyelidikan. Tidak satu pun di antara kedua-dua penyelidikan lebih baik atau kurang berkesan di antara mereka, kerana mereka mempunyai tujuan khusus mereka dalam pembinaan ilmu.

Lazimnya penyelidikan empirikal menghasilkan pemerhatian yang perlu dijelaskan; maka penyelidikan teori cuba menjelaskannya, dan dengan itu menjana hipotesis yang boleh diuji secara empirikal; hipotesis ini kemudiannya diuji secara empirical kembali, memberikan lebih banyak pemerhatian yang mungkin memerlukan penjelasan lanjut; dan seumpamanya. Contoh mudah peranan atau tugas penyelidikan bukan empirikal ialah prototaip ubat baru menggunakan aplikasi berbeza pengetahuan sedia ada; satu lagi ialah pembangunan proses perniagaan dalam bentuk carta alir dan teks di mana semua ramuan adalah daripada pengetahuan yang telah ditetapkan. Kebanyakan penyelidikan kosmologi bersifat teori. Penyelidikan matematik tidak bergantung pada data yang tersedia secara luaran; sebaliknya, ia bertujuan untuk membuktikan teorem tentang objek atau bahan matematik.

 

Penakulan deduktif (deductive reasoning)[21] dan induktif (inductive)[22]

Penaakulan deduktif ialah proses mental membuat kesimpulan (inferences) deduktif. Inferens adalah sah secara deduktif jika kesimpulannya mengikut logik daripada premisnya, iaitu adalah premis itu benar, maka mustahil kesimpulannya palsu. Sebagai contoh, inferens daripada premis, “semua manusia adalah mati,” dan “Socrates adalah manusia,” maka, kesimpulannya, “Socrates adalah mati”, dan inilah kesimpulan yang sah secara deduktif. Suatu penghujahan adalah sahih (sound), jika ia sah (valid), dan semua premisnya adalah benar (true).

Penaakulan induktif ialah kaedah penaakulan yang prinsip umumnya atau premisnya diperoleh daripada sekumpulan pemerhatian. Ia terdiri daripada membuat generalisasi yang umum berdasarkan pemerhatian yang khusus. Penaakulan induktif berbeza daripada penaakulan deduktif. Jika premis itu betul (correct), kesimpulan penghujahan deduktif adalah pasti (certain); sebaliknya, kebenaran (truth) kesimpulan sesuatu penghujahan induktif adalah berkemungkinan (probable), berdasarkan bukti yang diberikan.

 

Maklumat fakta (factual),[23] hipotesis (hypotheses)[24] dan teoritikal (theoritcal)

Fakta (fact) ialah sesuatu maklumat (datum) tentang sebarang aspek bagi sesuatu keadaan, yang diterima sebagai benar dan terbukti benar (proven), membolehkan kesimpulan logik dicapai pada penilaian benar-salah. Tugas rujukan standard (standard reference), seperti kamus, sering digunakan untuk menyemak fakta. Fakta saintifik disahkan melalui pemerhatian teliti yang berulang-ulang atau pengukuran melalui eksperimen dan seumpamanya. Contohnya, "Ayat ini mengandungi perkataan." menerangkan dengan tepat fakta linguistik, dan "Matahari ialah bintang" dengan tepat menerangkan fakta astronomi. Selanjutnya, "Abraham Lincoln ialah Presiden ke-16 Amerika Syarikat" dan "Abraham Lincoln telah dibunuh" kedua-duanya menggambarkan fakta sejarah dengan tepat. Secara umumnya, fakta adalah bebas daripada kepercayaan (belief), pengetahuan (knowledge) dan pendapat (opinion). Fakta adalah berbeza daripada teori, nilai, dan objek.

Definisi fakta saintifik (scientific fact) adalah berbeza daripada definisi fakta, kerana fakta siantifik membayangkan pengetahuan (knowledge). Fakta saintifik ialah hasil daripada pemerhatian atau pengukuran teliti yang berulang melalui eksperimen atau cara lain, juga dipanggil bukti empirical (empirical evidence). Ini penting untuk membina teori saintifik. Pelbagai bentuk pemerhatian dan pengukuran membawa kepada persoalan asas tentang kaedah saintifik, dan skop dan kesahihan penaakulan saintifik. Dalam erti kata yang paling asas, fakta saintifik ialah pemerhatian yang objektif dan boleh disahkan, berbeza dengan hipotesis atau teori, yang bertujuan untuk menerangkan atau mentafsir fakta.

Hipotesis (hipothesis) ialah penjelasan yang dicadangkan untuk seseuatu fenomena. Untuk hipotesis menjadi hipotesis saintifik, kaedah saintifik diperlukan supaya boleh diuji. Para saintis secara amnya mendasarkan hipotesis saintifik pada pemerhatian (observation) terdahulu yang tidak dapat dijelaskan dengan memuaskan dengan teori saintifik yang sedia ada. Walaupun perkataan ‘hipotesis’ dan ‘teori’ sering digunakan secara saling bertukar-ganti, hipotesis saintifik tidak sama dengan teori saintifik. Tugas hipotesis yang baik (working hepothesis) ialah hipotesis yang diterima sementara, yang dicadangkan untuk penyelidikan lanjut, dalam proses yang bermula dengan tekaan atau pemikiran yang bersifat akademik.

Teori (theory) ialah satu bentuk pemikiran abstrak yang rasional tentang fenomena, atau hasil pemikiran tersebut. Proses pemikiran kontemplatif (contemplative) dan rasional sering dikaitkan dengan proses seperti pemerhatian mengkaji (observational study) atau menyelidik. Teori mungkin bersifat saintifik, jika ia datang dari disiplin bukan saintifik, atau disiplin lain. Bergantung pada konteks, pernyataan teori mungkin, sebagai contoh, termasuk penjelasan umum tentang bagaimana cara alam semulajadi berfungsi. Perkataan ini berakar umbi dalam bahasa Yunani kuno, tetapi dalam penggunaan moden ia telah mengambil makna yang berbeza.

 

Kewujudan mental (mental state)[25] dan fizikal / metarial (physical/material)[26]

Keberadaan atau kewujudan mental (mental state), atau pemilikan mental (mental property), adalah keadaan minda (mind) seseorang. Keadaan mental terdiri daripada kelas yang pelbagai, termasuk persepsi, pengalaman kesakitan, kepercayaan, keinginan, niat, emosi, dan ingatan. Terdapat kontroversi mengenai definisi tepat istilah tersebut. Menurut pendekatan epistemic (epistemic), tanda penting kewujudan mental ialah pemilik minda mempunyai akses epistemik yang istimewa yang bersifat peribadi (private), manakala yang lain hanya boleh menyimpulkan kewujudan mereka daripada tanda-tanda luar. Pendekatan berasaskan kesedaran (consciousness) berpendapat bahawa semua kewujudan mental, sama ada sedar diri mereka sendiri (self-consciousness) atau wujud dalam hubungan yang betul dengan keberadaan kesedaran mereka. Pendekatan berasaskan niat (intentionality) pula melihat kuasa minda untuk merujuk kepada objek dan mewakili dunia sebagai tanda mental. Menurut pendekatan fungsionalis, keberadaan mental ditakrifkan dari segi peranannya dalam rangkaian sebab-musabab bebas daripada sifat intrinsiknya.

Sesetengah ahli falsafah menafikan semua pendekatan yang disebutkan di atas, dengan berpendapat bahawa istilah "mental" merujuk kepada sekumpulan idea yang berkait secara bebas tanpa ciri penyatuan asas atau keberadaan hakiki yang dikongsi oleh semua.

Kewujudan mental biasanya berbeza dengan aspek fizikal atau material. Bagi ahli fizik (non-eliminative), kewujudan mental adalah sejenis pemilikan peringkat tinggi yang boleh difahami dari segi aktiviti saraf halus. Dualis kewujudan (dualism), sebaliknya, mendakwa bahawa penjelasan reduktif atau mengurangkan keberadan manusia, tidak diterima. Eliminativis (eliminativist) menolak kewujudan pemilikan mental, atau sekurang-kurangnya yang sepadan dengan kategori psikologi rakyat (folk psychology) seperti pemikiran dan ingatan. Kewujudan mental memainkan peranan penting dalam pelbagai bidang, termasuk falsafah minda, epistemologi dan sains kognitif. Dalam psikologi, istilah ini digunakan bukan sahaja untuk merujuk kepada keadaan mental individu yang disenaraikan di atas, tetapi juga kepada penilaian yang lebih global terhadap kesihatan mental seseorang.

Kebendaan (material) ialah benda atau campuran benda yang membentuk objek atau fizikal yang mampu dicerapi dengan lima pancaindera. Benda boleh menjadi tulen atau tidak tulen, bahan hidup atau bukan hidup. Benda boleh dikelaskan berdasarkan sifat fizikal dan kimianya, atau berdasarkan asal geologi atau fungsi biologinya. Sains benda (material science) ialah kajian tentang benda, sifatnya dan aplikasinya.



[2] Rifat J, Quadiri. 2013. An Introduction to Social Sciences.  International Journal of Research in Humanities and Social Sciences Vol. 1, Issue: 3, May 2013 (IJRHS) ISSN: 2320-771X. Prof. Rifat J. Quadiri, Assistant Professor of Gujarat Arts and Commerce College, Ahmadabad. Gujarat, India.

[3] Elgin F. Hunt & David C. Colander. 2016. Social Science: An Introduction to the Study of Society. 6th Edition. New York: Routledge. Chapter 1: p. 1-3.

[4]  National Council for Social Study Task Force on Standards for Teaching and Learning in the Social Studies, 1993, hlm. 213.

[5] Elgin F. Hunt & David C. Colander. 2016. Social Science: An Introduction to the Study of Society. 6th Edition. New York: Routledge. Chapter 1: p. 14.

[27] Elgin F. Hunt & David C. Colander. 2016. Social Science: An Introduction to the Study of Society. 6th Edition. New York: Routledge. Chapter 1: p. 6.

No comments:

Post a Comment

PENGANTAR FALSAFAH: APA ITU FALSAFAH?

  PENGANTAR FALSAFAH / INTRODUCTION TO PHILOSOPHY ISI KANDUNGAN Pengenalan tentang Falsafah sebagai satu disiplin akademik di peringkat pen...